The Effect of a Training Program on the Expectations of Parents of Children with Autism Spectrum Disorder أثــر بــرنــــامــــــج التــــدريــب علــــى تــــوقعــــــات الــــوالــديــن مــن أبنــائهــــم الــذيــن لــديهــــم اضطــرابــــات طيــــف التــــوحــــد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Prof, Dept. of Special Education, College of Education King Saud University

المستخلص

This study aimed to explore the expectations that Saudi parents had for their children with Autism Spectrum Disorder (ASD) before and after undergoing a short intensive training program. Thirty-four mothers and twenty-eight fathers attended a seminar in Riyadh conducted by the Charitable Society of Autism Families. They were asked to complete a researcher-adopted version of Mutua’s test questionnaire (1999) before and after participating in the training program. The analysis of the data utilized ANOVA and Tukey tests. The findings showed that the parents had improved expectations for their ASD children after the training, adjusting for demographics and other variables.
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على توقعات الوالدين حول أبنائهم من ذوي اضطراب طيف التوحد وذلک قبل وبعد اخذ برنامج تدريبي قصير ومکثف. شارک في التدريب 34 أم و28 أب من جمعية أسر التوحد الخيرية بمدينة الرياض.
طُلب من الوالدين تعبئة استمارة -قبل البرنامج وبعده- من خلال استخدام أداة سابقة وهي اختبار مطوع (1999)، وذلک بعد تعديلها لتناسب البيئة السعودية، وقد تم تحليل البيانات باستخدام اختبارات التباين و"توکي" والتي أظهرت أن الآباء والامهات الذين حضروا التدريب تطورت توقعاتهم عن أطفالهم وکان لبعض المتغيرات دور في ذلک التطور

الكلمات الرئيسية