واقع تطبيق دمج المعاقين ذهنياً بمدارس مدينة جازان في ضوء رؤية المملکة 2030 لرعاية المعاقين The Reality of the Application of the Integration of Intellectual disability Schools in light of the vision of Saudi Arabia 2030 for the care of the disabled in the city of Jazan

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستــــــــاذ الـــــتربيـــــة کلية التربية – جامعة جازان

2 طالب بقسم التربية الخاصة کلية التربية – جامعة جازان

المستخلص

تناول هذا البحث موضوع دمج المعاقين ذهنياً بالمدارس في ضوء رؤية المملکة 2030 لرعاية المعاقين، وهدف إلى الکشف عن واقع تطبيق عملية الدمج في مدارس مدينة جيزان، والتعرف على المهارات اللازمة  لمعلمي التربية الخاصة لتطبيق عملية الدمج داخل مدارس مدينة جيزان، ولهذه البحث أهمية خاصة حيث يمثل الدمج أحد أکثر الموضوعات اهتماماً في أوساط مجال التربية الخاصة، کما أنه يعالج أهم خدمة تقدم للمعاقين ذهنياً، والسعي لتوفير البيانات والمعلومات اللازمة وتسليمها للجهات المختصة لتطوير عملية الدمج المقدمة للمعاقين ذهنياً، والوصول لنتائج قد تساعد في تقديم وحلول ومقترحات للمشکلة. تکون مجتمع وعينة الدراسة من جميع معلمي التربية الخاصة بمدارس منطقة جازان والبالغ عددهم (45) معلماً، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لجمع المعلومات والبيانات، واستخدام الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية   Statistical Package for Social Science SPS الاحصائية في التحليل، وتوصل البحث لعدد من النتائج منها: إن واقع تطبيق عملية الدمج في مدارس مدينة جيزان لم يتم بالصورة المطلوبة إذ تنقصها الکثير من المقومات، المهارات التي يمتلکها معلمي التربية الخاصة لتطبيق عملية الدمج داخل مدارس مدينة جيزان لا تتناسب مع متطلبات الدمج، وذلک لقلة خبرات هؤلاء المعلمين وعدم تدريبهم للتعامل مع المعاقين، حاجة مدارس الدمج لمتطلبات أساسية يجب توافرها لتحسين تطبيق عملية الدمج داخل مدارس منطقة جيزان وفقاً لرؤية المملکة 2030 لرعاية المعاقين. وبناءً على هذه النتائج يوصي الباحث بالتالي: ضرورة تأهيل المعلمين بمدارس الدمج للقيام بدورهم تجاه المعاقين. کذلک أهمية توفير مقومات ومتطلبات الدمج من وسائل ومعدات بالمدارس حتى يتمکن الطلاب المعاقين من ممارسة ومزاولة الأنشطة بسهولة ويسر. مع خالص شکرنا لجامعة جازان لإتاحتها فرصة البحث.
This research dealt with the issue of integrating the mentally handicapped in schools in the light of the Kingdom's Vision 2030 for the care of the handicapped. Integration is one of the most important topics in the field of special education. It also deals with the most important service provided for the mentally disabled, seeking to provide the necessary data and information and delivering it to the competent authorities to develop the integration process for the mentally handicapped. Panels of the problem. The study sample consisted of all (45) teachers of special education schools in Jazan region. The reality of the application of the process of integration in the schools of the city of Jizan is not required as it lacks many of the ingredients, the skills possessed by special education teachers to apply the process of integration within the schools of Jizan city do not match the requirements of integration, because of the lack of experience of these teachers and not trained To deal with the disabled, integration of schools need basic requirements must be met to improve the application of the merger within the schools of Jizan region, according to the Kingdom's Vision 2030 to take care of the disabled. Based on these results, the researcher recommends the following: The need to rehabilitate teachers in integration schools to play their role towards the disabled. It is also important to provide the means and requirements of the integration of means and equipment in schools so that students with disabilities can practice and practice activities easily