تقـدير الــذات وعـلاقتــه بالتحصــيل الــدراســي لدى طلبة المرحلة الجامعية ذوي اضطرابات الکلام Self-Esteem and its Relationship to Academic Achievement among Undergraduate Students with Speech Disorders

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية -جامعة جدة

2 کلية التربية – جامعة جدة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن علاقة تقدير الذات بالتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الجامعية ذوي اضطرابات الکلام. اتبع الباحثان المنهج الوصفي (الارتباطي)، وذلک ببناء أداة البحث المکونة من ثلاثة أقسام هي: القسم الأول: يحتوي على مقدمة تعريفية بأهداف البحث، ونوع البيانات والمعلومات التي يود الباحثان جمعها، القسم الثاني: يحتوي على البيانات الأولية الخاصة بأفراد عينة البحث، والقسم الثالث: يتکون من استبانة تقدير الذات (19) عبارة. وتکونت عينة البحث من (156) طالباً وطالبة من طلبة المرحلة الجامعية ذوي اضطرابات الکلام الملتحقين بالجامعات في المملکة العربية السعودية، خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 1440/1441هـ. واستخدم الباحثان الأساليب الإحصائية الآتية: التکرارات والنسب المئوية والمتوسطات والانحرافات المعيارية، معامل الارتباط لبيرسون، اختبار ت لعينة واحدة. توصلت نتائج البحث الحالي إلى مستوى متوسط من تقدير الذات بلغ (46.79). کما أشارت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين تقدير الذات والتحصيل الدراسي لدى طلبة المرحلة الجامعية ذوي اضطرابات الکلام.
The present study aimed to identify the relationship of self-esteem with academic achievement among undergraduate students with speech disorders. To achieve the study objectives, the researcher adopted the descriptive approach by developing the study tools which consisted of three sections; section I contained an introduction to the objectives of the study, and the type of data and information that the researcher would like to collect, section II contained the raw data for the members of the study sample, and section III consisted of self-esteem questionnaire (19 phrases). The study sample consisted of (156) university students with speech disorders enrolled in Saudi universities during the first semester of the academic year 1440/1441.
The researcher used the following statistical methods: frequencies, percentages, averages, standard deviations, Pearson correlation coefficient, One- Sample T-Test. The results of the present study identified the average level of self-esteem was (46.79 (among undergraduate students with speech disorders. The results also indicated a statistically significant positive correlation at the level (0.01) between self-esteem and academic achievement of undergraduate students with speech disorders

الكلمات الرئيسية