مستوى معرفة واستخدام معلمي ومعلمات صعوبات التعلم لاستراتيجية القراءة المتكررة لتحسين الطلاقة القـرائيـة لـدى الطلبـة فـي منطقـة عســيرThe Level of Knowledge and Use of the Repeated Reading Strategy by Learning Disabilities Teachers to Improve Reading Fluency among Students in the Asir Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جـــامعـــة المــــلك خــــالـــــــد

10.21608/sero.2025.458152

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى معرفة واستخدام معلمي ومعلمات صعوبات التعلم لاستراتيجية القراءة المتكررة لتحسين الطلاقة القرائية لدى الطلبة في منطقة عسير، ولتحقيق
 ذلك تم تطبيق المنهج الوصفي المسحي من خلال تصميم استبانة طبقت على (54) من معلمي ومعلمات صعوبات التعلم، وأظهرت نتائج الدراسة معرفة المعلمين والمعلمات باستراتيجية القراءة المتكررة بدرجة كبيرة، وإلى مستوى استخدام متوسط للاستراتيجية لتحسين الطلاقة القرائية لدى الطلبة، كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين أفراد العينة تعزى لمتغيري المؤهل العلمي وسنوات الخبرة على محوري المعرفة والاستخدام، وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيًا لمتغير الجنس فيما يتعلق بمحور المعرفة، بينما ظهرت الفروق لصالح الإناث بالنسبة لمتغير الجنس فيما
يخص محور الاستخدام.
This study aimed to identify the level of knowledge and use of the repeated reading strategy by teachers of students with learning disabilities to improve reading fluency among students in the Asir region. To achieve this, the descriptive survey method was employed through the design of a questionnaire administered to 54 male and female teachers of students with learning disabilities. The results showed that the teachers had a high level of knowledge about the repeated reading strategy, while their level of use of the strategy to improve reading fluency was moderate. The study also revealed no statistically significant differences among the sample members attributable to the variables of academic qualification and years of experience regarding both knowledge and use. Additionally, there were no statistically significant differences related to gender regarding knowledge, while differences appeared in favor of females in terms of use.
 

الكلمات الرئيسية