التَّحــديــات التــي تــواجــه مُعلمــات الطــالبــات الصُّــــم أثناء استِخدام نظام التّعليم عن بُعد في ظِل الأزمات بمحافظة جدة Challenges Facing Teachers of Deaf Students Using Distance Learning during Crises in Jeddah Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليـة الـتربيـة - جـامعـة جــدة

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى استقصاء التَّحديات التي تواجه مُعلمات الطالبات الصُّم أثناء استِخدام نظام التّعليم عن بُعد في ظِل الأزمات بمحافظة جدة، مع دراسة الفروق في هذه التحديات وفقًا لمتغيرات المرحلة التعليمية، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة التدريسية، وعدد الدورات في مجال التقنية. وقد استخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي المسحي، حيث تم تطبيق استبانة أعدتها الباحثة على عينة مكونة من (32) معلمة من معاهد الأمل للصُّم في المرحلة الابتدائية والمتوسطة والثانوية بمدينة جدة. وقد أظهرت النتائج أن مستوى التَّحديات التي تواجه معلمات الطالبات الصم أثناء استخدام نظام التعليم عن بعد في ظل الأزمات بمحافظة جدة كان بدرجة متوسطة، حيث جاءت التَّحديات المرتبطة بالطالبات الصم وأسرهن في المرتبة الأولى وبدرجة كبيرة، تلتها التَّحديات المرتبطة بالمعلمة والعملية التعليمية وهي أيضًا بدرجة كبيرة، وأخيرًا التَّحديات المرتبطة بالإدارة والبيئة التقنية وهي بدرجة متوسطة. كما تبين أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α=0.05) في استجابات العينة تُعزى للمتغيرات المدروسة. وبناءً على هذه النتائج، توصي الدراسة بتحسين البنية التحتية التقنية في المدارس، وتصميم منصات تعليمية تدعم لغة الإشارة والتفاعل البصري، مع توفير دورات تدريبية لمعلمات الطالبات الصم لتحسين استخدام التقنيات الحديثة وإدارة الفصول الافتراضية. بالإضافة إلى تطوير أدوات تقييم تراعي احتياجات الطالبات الصم، وتعزيز دور أولياء الأمور من خلال برامج توعوية، إلى جانب تخصيص ميزانيات إضافية لتطوير الموارد التقنية والبرامج التعليمية.
 This study aims to investigate the challenges faced by teachers of deaf female students during the implementation of remote learning systems amidst crises in Jeddah. It also seeks to examine variations in these challenges based on educational level, academic qualifications, years of teaching experience, and the number of training courses in technology. The study employed a descriptive survey methodology, using a questionnaire designed by the researcher, which was administered to a sample of 32 teachers from Al-Amal Institutes for the Deaf across primary, middle, and secondary stages in Jeddah.
The findings revealed that the level of challenges encountered by teachers of deaf female students during remote learning amidst crises in Jeddah was moderate. Challenges related to deaf students and their families ranked highest, with a significant degree of impact, followed by challenges associated with teachers and the educational process, also with a significant degree of impact. Lastly, challenges related to administration and the technological environment were ranked as moderate. Additionally, the study found no statistically significant differences (at α=0.05) in participants' responses based on the studied variables.
Based on these results, the study recommends enhancing technological infrastructure in schools and designing educational platforms that support sign language and visual interaction. It also emphasizes the need for training programs for teachers of deaf students to improve their use of modern technologies and virtual classroom management. Furthermore, the study suggests developing evaluation tools tailored to the needs of deaf students, raising parental awareness through targeted programs, and allocating additional budgets to enhance technological resources and educational programs.
 

الكلمات الرئيسية