تصـورات أخصـائيـات التخاطب حول توظيـف الفصـول الافتراضية لتنميـة المهـارات النطقيـة واللغويـة لـذوي الاضطـرابـات التـواصليـةSpeech Therapists' Perceptions on the Use of Virtual Classes for Developing Speech and Language Skills for Individuals with Communication Disorders

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليــــــة الـتربيــــــة - جــامعـــــة جـــــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تصورات أخصائيات التخاطب نحو توظيف الفصول الافتراضية في تنمية المهارات النطقية واللغوية لذوي الاضطرابات التواصلية، والكشف عن الإيجابيات والتحديات في استخدام الفصول الافتراضية لتنمية المهارات النطقية واللغوية لذوي الاضطرابات التواصلية من وجهة نظرهن. ولتحقيق ذلك تم اعتماد منهجية البحث النوعي، من خلال تطبيق المقابلة شبه المنظمة، وقد تم تطبيق الدراسة على (8) مشاركات من أخصائيات التخاطب بمدينة جدة، وتم تحليل البيانات من خلال تحليل الموضوعات، وأشارت النتائج إلى ظهور موضوعات رئيسة لهذه الدراسة شملت إيجابيات وتحديات توظيف الفصول الافتراضية لتنمية المهارات النطقية واللغوية لذوي الاضطرابات التواصلية، وقد اشتملت تلك الموضوعات محاور فرعية أخرى. وأوصت الدراسة بتدريب الأخصائيات على تقديم الجلسات عبر الفصول الافتراضية، بالإضافة إلى تأهيل الأخصائيات من خلال دورات تدريبية، والاستفادة من التجارب العالمية في هذا المجال، ونشر الوعي بين ذوي اضطرابات التواصل وأسرهم بالتعلم من خلال الفصول الافتراضية.
 This study aimed to identify the perceptions of speech Therapists towards employing virtual classes in developing speech and language skills for individuals with communication disorders and knowing the advantages of using virtual classrooms from their perspectives, in addition to revealing the challenges they faced during this experience. The qualitative methodology was used, therefore; Individual, semi-structured interviews were conducted with (8) participants who had the experiment, and the data was analysed through thematic analysis, and The results indicated the emergence of the main topics of this study, including the advantages and the challenges of employing virtual chapters to develop speech and language skills for people with communicative disorders, and these topics included other sub-axes. The study recommended training female specialists to provide sessions through virtual classes in addition to qualifying specialists through training courses, benefiting from global experiences in this field, and spreading awareness among people with communication disorders and their families to learn through virtual classes.
 

الكلمات الرئيسية