فعالية إستراتيجية تدريس الأقران في تنمية مهارات حل المسائل اللفظية لدى تلميذات الصف الخامس ذوات صعوبات التعلم في الرياضياتThe Effectiveness of Peer Tutoring in Developing Verbal Problem-Solving Skills among Fifth-Grade Female Students with Learning Disabilities in Mathematics

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الملك سعود - السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية إستراتيجية تدريس الأقران في تنمية مهارات حل المسائل اللفظية لدى تلميذات الصف الخامس ذوات صعوبات التعلم في الرياضيات. تكونت عينة الدراسة من ثلاث طالبات ملتحقات ببرنامج صعوبات التعلم في إحدى المدارس الابتدائية في مدينة حائل. استخدمت الدراسة الحالية منهج تصاميم الحالة الواحدة المتمثل في تصميم التقصي المتعدد عبر المشاركين. وطبقت الدراسة خلال مرحلتين هما: مرحلة الخط القاعدي، ومرحلة التدخل. وقد أظهرت نتائج الدراسة فعالية استراتيجية تدريس الأقران في تنمية مهارات حل المسائل اللفظية لدى تلميذات الصف الخامس ذوات صعوبات التعلم في الرياضيات، وكما أظهرت الدراسة الحالية أن نتائج الصدق الاجتماعي كانت مقبولة من خلال اجابات التلميذات ذوات صعوبات التعلم المشاركات في الدراسة.
The current study aimed to identify the effectiveness of the peer tutoring strategy in developing the verbal problem-solving skills of fifth-grade female students with learning disabilities in mathematics. The study sample consisted of three female students enrolled in a learning disabilities program at an elementary school in Hail. The current study used a single-case design approach, represented by a multiple-participant investigation design. The study was implemented in two phases: the baseline phase and the intervention phase. The results of the study demonstrated the effectiveness of the peer tutoring strategy in developing the verbal problem-solving skills of fifth-grade female students with learning disabilities in mathematics. The current study also demonstrated that the social validity results were acceptable based on the responses of the participating students with learning disabilities.

الكلمات الرئيسية