فاعلية برنامج تدريبي مستند إلى نموذج تعلم اللغة وحبها في تحسين مستوى الانتباه المشترك لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في عمّانThe Effectiveness of Training Program Based on Learning Language and Loving it Model in Improving the Level of Joint Attention Among a Sample of Children With Autism Spectrum Disorder in Amman

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعــة العلــوم الإســلاميــة العــالميــة - الاردن

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية برنامج تدربيي مستند إلى نموذج تعلم اللغة وحبها في تحسين مستوى الانتباه المشترك لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في عمّان، تكونت عينة الدراسة من (15) طفلا من الأطفال المشخصين باضطراب طيف التوحد في عمان، وتمثل منهج الدراسة بالمنهج ما قبل التجريبي وذلك لملائمته لطبيعة هذه الدراسة، وتمثلت أدوات الدراسة بمقياس الانتباه المشترك والبرنامج التدريبي بعد أن تم التوصل إلى خصائصهما السكومترية، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروقا ذات دلالة إحصائية على الأبعاد الفرعية والدرجة الكلية على القياس القبلي والبعدي لمقياس الإنتباه المشترك لدى عينة الدراسة للمقياس ككل تبعا لأثر البرنامج التدريبي حيث بلغت قيمة (ز) (Z= -3.408 ؛ (a= 0.001) أي انه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الإنتباه المشترك لدى عينة من الأطفال المشخصين باضطراب طيف التوحد البعدي تعزى لأثر البرنامج التدريبي القائم على نموذج تعلم اللغة وحبها، وأوصت الدراسة بضرورة الإهتمام بالبرامج التدريبية المخصصة للطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد ومنها نموذج هانن لتعلم اللغة لما لها من فعالية في تنمية قدرات هؤلاء الأطفال.  
This study aimed to investigate the effectiveness of a training program based on Learning Language and Loving it Model in improving the level of joint attention among a sample of children with autism spectrum disorder in Amman. The study sample consisted of (15) children diagnosed with autism spectrum disorder in Amman, and the study’s approach represented Using the pre-experimental method as it suits the nature of this study The study tools were the joint attention scale and the training program after their psychometric properties were reached. The results of the study showed that there were statistically significant differences in the total score on the pre- and post-measurement of the joint attention scale among the study sample for the scale as a whole depending on the effect of the training program, where the value of(z) (Z= -3.408 ؛)(a= 0.001) That is, there are statistically significant differences in joint attention among a sample of children diagnosed with post-autism spectrum disorder attributable to the effect of the training program based on the model of learning and loving language. The study recommended the need to pay attention to training programs designated for students with autism spectrum disorder, including Hanen’s model of language learning because of its importance. Effective in developing the abilities of these children.

الكلمات الرئيسية