قـراءة فـي كتـاب: الإعـاقــة الفكـريــة (الأسـس التـاريخيـة والنظـريـة والمفـاهيـم العلميـة ومضـامينهـا التطبيقيـة) Reading in the book: Intellectual disability (historical and theoretical foundations and scientific concepts and their applied implications)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعة الملك سعود

2 كلية التربية - جامعة حائل

المستخلص

هذا المقال يستعرض كتاب "الإعاقة الفكرية (الأسس التاريخية والنظرية والمفاهيم العلمية ومضامينها التطبيقية)" للدكتور عبد الله محمد الوابلي. ويُعدّ هذا الكتاب مرجعًا هامًا وشاملًا في مجال الإعاقة الفكرية، حيث يتميز بشموله ودقته ووضوحه، مما يجعله مصدرًا قيمًا للمختصين والباحثين وأفراد الأسر الذين لديهم أطفال ذوو إعاقةٍ فكرية. تم استعراض الكتاب الذي ينقسم إلى ثلاثة أبواب رئيسية تتضمن 12 فصلًا، يتناول الكتاب في الباب الأول تطور مجال الإعاقة الفكرية من خلال استعراض المكونات والمحددات التاريخية، فيما يركز الباب الثاني على الأسس العلمية والمفاهيم المتعلقة بالإعاقة الفكرية وتطبيقاتها، أما الباب الثالث فيتناول خصائص ذوي الإعاقة الفكرية بناءً على الأسس النظرية والمضامين العلمية.
This article reviews the book "Intellectual Disability (Historical, Theoretical, Scientific Foundations, and Their Applied Implications)" by Dr. Abdullah Muhammad Al-Wabli. This book is a comprehensive and important reference in the field of intellectual disability, as it is distinguished by its comprehensiveness, accuracy, and clarity, making it a valuable resource for professionals, researchers, and families with children with intellectual disabilities. The book is reviewed, which is divided into three main chapters containing 12 sections. The book deals with the development of the field of intellectual disability in the first chapter by reviewing the historical components and determinants, while the second chapter focused on the scientific foundations and concepts related to intellectual disability and their applications. The third chapter deals with the characteristics of people with intellectual disabilities based on theoretical foundations and scientific implications.