تهيئة بيئة التعلم الإلكترونية وأثرها على التمكين الـرقمـي لـدى التلاميـذ ذوي صعوبـات التعلـم Creating E-Learning Environment and It's Impact on Digital Empowerment for Students With Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة تبـوك

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الخدمات المقدمة في بيئة التعلم الإلكترونية ومدى الاستفادة منها لتحقيق التمكين الرقمي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وكذلك معرفة التحديات التي تعيق الاستفادة من تلك الخدمات في بيئة التعلم الإلكترونية، واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من (119) معلمًا وإدرايًا موزعين كالتالي: (31) مدير مدرسة، و(61) معلمًا، و(20) وكيل مدرسة، و(7) موجهين، واستخدمت الباحثتان الأدوات الآتية: استبيان لمعرفة مدى تهيئة بيئة التعلم الإلكترونية لذوي صعوبات التعلم، وقد تم التأكد من دلالات صدق وثبات الأداة، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن تهيئة بيئة التعلم الإلكترونية لتلاميذ ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر المعلمين والهيئة الإدارية كانت كبيرة، وقد احتل بُعد (التهيئة البشرية) الترتيب الأول وبدرجة كبيرة، يليه بُعد (المتطلبات المادية والتقنية) وهو بدرجة متوسطة، وأن مستوى الاستفادة من خدمات بيئة التعلم الإلكترونية المقدمة للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم لتحقيق التمكين الرقمي كان كبيرًا، وقد احتل بُعد (الأنشطة التعليمية في البيئات التعليمية والتقويم) الترتيب الأول وبدرجة كبيرة، يليه بُعد (مصادر التعلم) وهو أيضًا بدرجة كبيرة، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05=α) لاستجابات المعلمين والهيئة الإدارية بمدارس ذوي صعوبات التعلم (عينة الدراسة) على الاستبيان وفقًا لمتغير (النوع - المسمى الوظيفي- سنوات الخبرة- آخر مؤهل علمي)، كما وضحت نتائج الدراسة أن هناك بعض تحديات التي تعيق الاستفادة من بيئة التعلم الإلكترونية وأثرها على التمكين الرقمي المتاح للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وهي مرتبطة بالمتطلبات المادية والتقنية، والتهيئة البشرية، ومصادر التعلم، والأنشطة التعليمية في البيئات التعليمية والتقويم. وأوصت الدراسة توصي الباحثتان إدارة التعليم بمدينة تبوك بضرورة تهيئة جيدة لبيئة التعلم الإلكترونية؛ لما لها من أثر على مستوى التمكين الرقمي، وتطبيقها على أرض الواقع، تقوم إدارة التعليم بعمل دورات تدريبية وتثقيفية للمعلمين والهيئة الإدارية وللتلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وتوفير إخصائي دعم فني في جميع مدارس الملحقة بها برامج صعوبات التعلم، وكذلك توفير الدعم لبيئة التعلم الإلكترونية في جميع ما تحتاجه من أدوات وتقنيات رقمية.
This study aimed to identify the services provided in the e-learning environment to achieve digital empowerment for students with learning disabilities and to identify the challenges that hinder the use of these services. The descriptive analytical method was used. The study sample consisted of (119) teachers and administrators: (31) school principals، (61) teachers، (20) school agents، and (7) mentors. Study tools: a questionnaire to find out the extent to which the e-learning environment is prepared for people with learning disabilities. The study reached the following results: Creating an electronic learning environment for students with learning difficulties from the point of view of teachers and the administrative staff was great. The axis of (human preparation) came in the first place with a large degree، followed by the axis of (material and technical requirements), which is of a medium degree. The level of benefiting from the e-learning environment services provided to students with learning disabilities to achieve digital empowerment was great، and the axis (educational activities in educational environments and assessment) ranked first and to a large extent، followed by the axis (learning resources), which is also to a large extent. There are no statistically significant differences at the level (α = 0.05) for the responses of teachers and the administrative staff of schools with learning disabilities (study sample) to the questionnaire according to the variable (gender - job title - years of experience - last academic qualification). The study found some challenges that hinder the use of the e-learning environment and its impact on the digital empowerment available to students with learning difficulties، which are related to material and technical requirements، human preparation، learning resources، and educational activities in educational and evaluation environments. The study presented the following recommendations: The researcher recommends the education administration in Tabuk city to create a good environment for the e-learning environment because of its impact on the level of digital empowerment and its application on the ground. Holding training and educational courses for teachers، administrative board، and students with learning difficulties. Providing technical support specialists in all schools with learning difficulties programmes. Providing support for the e-learning environment with all the digital tools and technologies it needs.
 
 
 

الكلمات الرئيسية