واقـع توظيـف الألعـاب التعليميـة لتنميـة مهـارة الحسـاب لدى الطالبـات ذوات صعـوبات الحسـاب مـن وجــهة نظــر المعلمــات The reality of employing educational games to develop the arithmetic skill of students with arithmetic difficulties from their teacher's point of view.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جــــــامعـــــــة جـــــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف على واقع توظيف الألعاب التعليمية لتنمية مهارة الحساب لدى الطالبات ذوات صعوبات الحساب من وجهة نظر المعلمات، باتباع المنهج الوصفي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع المعلمات في المدراس الحكومية في محافظة جدة، تم تصميم استبانة مكونة من ثلاثون فقرة، وتطبيقها على عينة بلغ قوامها (60) معلمة من معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمات حول واقع توظيف الألعاب التعليمية في تنمية مهارة الحساب للطالبات ذوات صعوبات التعلم، وأوصت الباحثتين بالتوسع في توظيف مستحدثات تكنولوجيا التعليم في تدريس ذوي صعوبات التعلم تحقيقاً لرؤية "2030" ومواكبة للتطور العالمي.
The current study aimed to identify the reality of employing educational games to develop the arithmetic skill of students with arithmetic difficulties from their teacher's point of view. The researcher used the descriptive approach, and the study will be conducted by all female teachers in public schools in Jeddah Governorate.
A questionnaire consisting of thirty items was designed accordingly, and the researcher applied it to a sample of (60) teachers of female students with learning difficulties. The results of the study resulted in statistically significant differences between the teachers regarding the contribution of educational games to developing arithmetic skill. The researcher recommended the importance of expanding the use of educational technology innovations in teaching students with learning difficulties in order to achieve Vision 2030 and keep pace with global development.
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية