احتيـاجـات أسـر الطـلاب ذوي صعـوبـات التعلـم للخــدمــات الإرشــاديـــة والاستشـــاريـــة Families of Students with Learning Disabilities needs to Counseling Services and Advisory

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليـــة الـتربيــــة – جـامعـة جـــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى احتياجات أسر الطلاب ذوي صعوبات التعلم للخدمات الإرشادية والاستشارية في مدينة جدة، والتعرف على الفروق في تقدير أسر ذوي صعوبات التعلم لاحتياجهم للخدمات الارشادية والاستشارية بناء على متغيرات: الجنس والمؤهل العلمي ومستوى الدخل. ولتحقيق أهداف الدراسة، اٌستخدم المنهج المسحي. وتم إعداد استبانة مكونة من ‎(18)‏ فقرة، مقسمة على بعدين، البعد الأول: (الخدمات الارشادية)، واشتملت على (8) فقرات، أما البعد الثاني (الخدمات الاستشارية)، فاشتمل على (10) فقرات. وتألفت عينة الدراسة من (111)‏ رب أسرة، وأظهرت النتائج عن مستوى احتياج مرتفع للخدمات الارشادية والاستشارية، بمتوسط عام بلغ (3.70). كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق تعزى لمتغير النوع لصالح الإناث، ووجود فروق ذات تعزى لمتغير الدخل وذلك لصالح الفئة (من 10000 فأعلى). بينما لم تظهر نتائج الدراسة وجود فروق تعزى لمتغير النوع.
 
The current study aimed at identifying the Needs Families with learning disabilities to counseling services and advisory. Also, the study attempts to identify the differences in Families with Learning Disabilities to Needs Counseling Services and Advisory variables (gender, educational qualification, level of income). He descriptive survey approach was used to achieve the study goals. The researchers developed a questionnaire consisting of (18) items, divided into two dimensions, the first dimension: (Counseling Services), and included (8) items, and the second dimension (Advisory), which included (10) items. A sample of (114) Families with Learning Disabilities in Jeddah. The results showed that to Counseling Services and Advisory were highly needed by Families with Learning Disabilities with an average of (3.70). The study show statistically significant refences when applying the variable gender for female.  Show statistically significant differences when applying the variable level of income for More than 10,000 riyals. The study did not show any statistically significant differences when applying the variable educational qualification.
 
 
 

الكلمات الرئيسية