مستوى مشاركة الوالدين في برامج صعوبات التعلم من وجهة نظر ‏معلمي صعوبات التعلم بمدينة جدة The Level Of Parental Participation In Learning Disabilities Programs From The Perspective Of LD Teachers In Jeddah.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كليـة الـتربيـة - جـامعـة المـلك عبـدالعـزيـز

2 كليـة الـتربيـة، جـامعــة المـلك عبـدالعـزيـز

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى مشاركة الوالدين في برامج صعوبات التعلم، من وجهة نظر ‏معلمي صعوبات التعلم بمدينة جدة، والكشف عن الدلالة الإحصائية للفروق في مستوى مشاركة الوالدين التي قد تُعزى للمؤهل العلمي ولسنوات الخبرة والدورات التدريبية، واتّبعت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تكوّن مجتمع الدّراسة الكامل من (234) معلماً من معلمي صعوبات التعلم بمدينة جدة. تم توزيع أداة الدّراسة عليهم بالحصر الشامل فكانت الاستجابات (141) استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات التي تكوّنت من (41) عبارة توزّعت على ثلاث ابعاد تقيس مشاركة الوالدين ببرامج التربية الخاصة في (العملية التعليمية والخطة التربوية الفردية ودور إدارة المدرسة في تفعيل مشاركة أولياء الأمور) تم ال تأكد من صدقها وثباتها. وتبيّن من نتائج الدراسة أن مستوى مشاركة الوالدين بدرجة متوسطة من وجهة نظر معلمي صعوبات التعلم بمدينة جدة حيث بلغت قيمة المتوسط الحسابي (3.35) كما تبيّن ظهور مستوى المشاركة بالعملية التعليمية عالية بلغت قيمة متوسطها الحسابي (3.40)، بينما ظهرت المشاركة في دور الإدارة المدرسية متوسطة بلغت قيمة متوسطها الحسابي(3.39) وفي إعداد الخطة التربوية متوسطة (3.18)، كما تبيّن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤0.05) في تقدير مستوى مشاركة الوالدين تُعزى للمؤهل العلمي لصالح الحاصلين على مؤهل الماجستير مقابل البكالوريوس والدبلوم ولصالح البكالوريوس مقابل الدبلوم، كما تبيّن وجود فروقاً تُعزى لعدد سنوات الخبرة لصالح الذين خبراتهم من (11) سنة فأكثر وأيضاً تبيّن وجود فروقاً في تقدير مستوى المشاركة تُعزى للدورات التدريبية لصالح الحاصلين على (3) دورات تدريبية فأكثر، وأوصت الدراسة بالعمل على تحفيز أولياء أمور الطلاب بالمشاركة في برامج صعوبات التعلم وتفعيل دور الإدارة المدرسية لبناء شراكات مجتمعية مع أولياء الأمور.
 
The study aimed to identify the level of parental participation in learning disabilities programs from the point of view of learning disabilities teachers in jeddah, and to reveal the statistical significance of the differences in the level of parental participation, attributed to academic qualifications and years of experience, Training courses. The study followed the descriptive survey method, the population of the study consisted of (234) teachers, were (141) responded, with a percentage of (60.26%), The questionnaire as a data collection tool consisted of (41) statements distributed over three dimensions in (educational process, individual educational plan, and the role of the school administration in activating parents’ participation in special educational programs). Its validity and reliability were confirmed. The results of the study showed that the level of parental participation was moderate (3.35). It also showed that the level of participation in the educational process Was high, (3.40), while moderate participation in the role of school administration appeared. (3.39), and educational plan was moderate Level(3.18). A statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) In The level of parental participation in learning disabilities programs from the point of view of learning disabilities teachers is attributed to the academic qualification in favor of those with a master’s degree versus a bachelor’s degree and a diploma, and in favor of a bachelor’s degree versus a diploma. It was also shown that there are differences attributable to the number of years of experience in favor of those with experience of (11) years or more versus The least experienced among them, and in favor of those whose years of experience ranged from (6-10) years versus less than (1-5) years. It was also found that there were differences in estimating the level of participation attributable to the training courses in favor of those who obtained (3) training courses or more and in favor of those who obtained (Two courses) and one course versus those who did not take it, and differences in favor of those who took (two and three courses) versus those who took one course, and in favor of those who took three or more courses versus those who took two courses. The study recommended working to motivate parents of students to participate in learning disabilities programs, activating the role of school administration to build community partnerships with parents in the field of learning disabilities programs, and adopting joint planning with parents in building, designing, and following up on individual educational plans.
 

الكلمات الرئيسية