العـوامـل المــؤثـرة في تطبيــق التعليـم الشـامـل في الولايات المتحدة الأمريكية والمملكة العربية السعودية Factors affecting the implementation of Inclusive education in the United States of America and the Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جــامعــــة المــلك سعــــــود

المستخلص

تعد الولايات المتحدة الأمريكية رائدة في مجال التعليم الشامل بسبب خبرتهم الطويلة. بينما بدأت المملكة العربية السعودية مؤخرًا في تطبيق التعليم الشامل في المدارس السعودية. هدفت هذه الورقة العلمية إلى التعرف على أبرز أوجه التشابه والاختلاف في تطبيق التعليم الشامل في النظام التعليمي بالولايات المتحدة الأمريكية وبالمملكة العربية السعودية وذلك عبر تسليط الضوء على ثلاث عوامل تؤثر في تطبيق التعليم الشامل وهي: القوانين والتشريعات، إعداد المعلمين، الشراكة الأسرية. وذلك من خلال مراجعة أدبيات التعليم الشامل للنظامين الأمريكي والسعودي، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي. وقد بينت النتائج وجود عدة فروق في النظامين. ففي القوانين والتشريعات تمتاز أمريكا بقوانين إجرائية أدق من السعودية، وأما من جانب إعداد المعلم فأمريكا تختلف عن السعودية بزيادة سنة دراسية للتطبيق الميداني في مرحلة قبل الخدمة. وأخيرًا الشركة الأسرية التي اتضح أن لدى أمريكا قوانين تلزم نظامًا بتعاون الأسرة مع المدرسة. تساهم نتائج هذه الدراسة في تسليط الضوء على بعض الاقتراحات والتوصيات للمسؤولين في وزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية لتحسين تطبيق برامج التعليم الشامل.
The United States of America is a pioneer in Inclusive education due to its extensive experience. Meanwhile, the Kingdom of Saudi Arabia has recently begun implementing Inclusive education in Saudi schools. The aim of this scientific paper is to identify the key similarities and differences in the application of Inclusive education in the educational systems of the United States and Saudi Arabia. This will be achieved by shedding light on three factors that influence the implementation of Inclusive education: laws and regulations, teacher preparation, and family partnership. The study reviews the literature on Inclusive education in both the American and Saudi systems, using a descriptive-analytical approach. The results reveal several differences between the two systems. In terms of laws and regulations, the United States stands out with more precise procedural laws compared to Saudi Arabia. Additionally, regarding teacher preparation, the United States differs from Saudi Arabia by adding an extra academic year for field practice before service. Finally, family partnership is emphasized in the United States, where laws require collaboration between families and schools. The findings of this study contribute to highlighting suggestions and recommendations for officials at the Saudi Ministry of Education to enhance the implementation of Inclusive education programs.
 
 

 
 

الكلمات الرئيسية