مدى رضا معلمي تدريبات النطـق عن جـودة التـدريـب عـن بعـد للطلبـة ذوي الإعـاقــة بمنطقـة مكـة المكــرمــــة Satisfaction of Speech Therapists with the ‎‏quality of distance training for Students with Disabilities in the Makkah Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعة جدة

2 كليــة الــتربيــة - جــامعــة جــــدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى رضا معلمي تدريبات النطق عن جودة التدريب عن بعد للطلبة ذوي الإعاقة بمنطقة مكة المكرمة، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات وتكونت عينة الدراسة من (100) من معلمي ومعلمات ذوي الإعاقة، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية. وقد أشارت النَّتائج إلى مستوًى متوسطٍ (3.44) مدى رضى معلمي تدريبات النطق عن جودة التدريب عن بعد للطلبة ذوي الإعاقة، وجاء بُعد (طبيعة تدريبات النطق المقدمة عن بعد) بالمرتبة الأولى بمتوسط حسابي (3.68) بدرجة مرتفعة، تلاه بُعد (فعالية تدريبات النطق عن بعد) بمتوسط حسابي (3.48) بدرجة متوسطة، وبالمرتبة الأخيرة ُبعد (كفايات معلمي تدريبات النطق عن بعد) بمتوسط حسابي (3.20) بدرجة متوسطة. كذلك أشارت النَّتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α =0.05) تعزى لأثر الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة ومكان العمل وبيئة العمل في جميع الأبعاد (كفايات معلمي تدريبات النطق عن بعد، طبيعة تدريبات النطق المقدمة عن بعد، فعالية تدريبات النطق عن بعد) والدرجة الكلية. بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية (α =0.05) تعزى لأثر نوع الإعاقة جميع الأبعاد (كفايات معلمي تدريبات النطق عن بعد، طبيعة تدريبات النطق المقدمة عن بعد، فعالية تدريبات النطق عن بعد) والدرجة الكلية وجاءت الفروق لصالح فئة (إعاقة فكرية)، وقدمت الدراسة عدداً من التوصيات والمضامين التربوية لإجراء مزيداً من الدراسات وتطوير برامج تدريبية لتعزيز التعليم عن بُعد للأفراد ذوي الإعاقة ممن لديهم اضطرابات في النطق واللغة وتسهيل تلقيهم للخدمات المناسبة.
This study aimed to identify the extent of speech training teachers’ satisfaction with the quality of distance training for students with disabilities in the Makkah Al-Mukaromah region. The study used the descriptive and analytical approach, and the questionnaire was used as a tool for collecting data. The study sample consisted of (100) male and female teachers with disabilities, and they were selected. The results indicated an average level (3.44) of the extent of satisfaction of speech training teachers with the quality of distance training for students with disabilities, and the dimension (the nature of speech training provided remotely) came in first place with an arithmetic mean (3.68) with a high degree, followed by the (effectiveness) dimension. Distance pronunciation training) with an arithmetic mean of (3.48) with a moderate degree, and in last place is the dimension (competencies of distance pronunciation training teachers) with an arithmetic mean of (3.20) with a moderate degree. The results also indicated that there were no statistically significant differences (α = 0.05) due to the effect of gender. And the educational qualification, years of experience, workplace, and work environment in all dimensions (competencies of distance learning pronunciation training teachers, nature of distance pronunciation training provided, effectiveness of distance pronunciation training) and the total score, while there are statistically significant differences (α = 0.05) because of the type of disability. All dimensions (competencies of distance pronunciation training teachers, nature of distance pronunciation training, effectiveness of distance pronunciation training) and the total score were in Favor of the (intellectual disability) category. The study presented a few recommendations and educational implications for conducting further studies and developing training programs to enhance distance education for individuals with disabilities who have speech and language disorders and facilitate their receipt of appropriate services.
 

الكلمات الرئيسية