واقـع استخدام تكنولوجيا التعليـم في تحديد الميـول المهنية للطالبات من ذوات الإعاقة الفكرية The Reality of Using Educational Technology to Identify Career Interests for Students with Intellectual Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية - جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أهمية التكنولوجيا في تحديد الميول المهنية للطالبات ذوات الإعاقة الفكرية؛ بما يتيح لهن فرص تحديد الميول المهنية والاستكشاف المهني المطلوب في سوق العمل، وكذلك اكتساب القدرات المهنية من خلال التكنولوجيا، كما هدفت إلى تحديد أهم معوقات استخدام التكنولوجيا من ناحية الإدارة المدرسة والمعلمين؛ وخصوصا لدى الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية، والتعرف على أهم مبادي تصميم تطبيقات الهواتف الذكية؛ حتى يتم تصميم تطبيق الهواتف الذكية التي تبدأ من تصميم واجهات التطبيق والوسائط، والتي تشتمل على الصور والفيديوهات والألعاب والألوان التي يتم تصميمها بما يتناسب مع القدرات العقلية واللغوية والاجتماعية لذوات الإعاقة الفكرية. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: ضرورة توفير اختصاصيين لعمل تطبيقات الهواتف الذكية المناسبة لمستوى الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية، وعمل تطبيقات الهواتف الذكية باللغة العربية بحسب بيئة هؤلاء الطالبات، وأيضا عمل دورة للمعلمين للتدريب على تصميم تطبيقات الهواتف الذكية، ووضع الخطط الانتقالية التي يتم عن طريقها تحديد ميول الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية.
This study aimed to reveal the importance of technology in determining the professional tendencies of students with intellectual disabilities, allowing them to identify professional tendencies and professional exploration required in the labor market, as well as acquiring professional capabilities through technology, and also aimed to identify the most important obstacles to the use of technology in terms of school administration and teachers, especially among students with intellectual disabilities, and to identify the most important principles of designing smart phone applications which the designing process starts from the design of the application interfaces and media including images, videos, games and colors that are designed in proportion to the mental, linguistic and social abilities of people with intellectual disabilities. The study reached a set of results, the most important of which are: the need to provide specialists to create appropriate smart phone applications for the level of students with intellectual disabilities, and working on Arabic smart phone applications to be suitable for the environment of these students, as well as offering a training course for teachers on designing smart phone applications, and developing transitional plans through which the tendencies of students with intellectual disabilities are determined.
 
 

الكلمات الرئيسية