مستوى معرفة معلمي التعليم العام بالممارسات المبنيـة على الأدلـة فـي مجال صعوبـات التعلـم فــي منطقــة القصيــم The Level of General Education Teachers Knowledge of Evidence-Based Practices (EBP) in the field of Learning Disabilities in Qassim Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليــــة الــتربيـــة، جــامعـــة القصيــــم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى معرفة معلمي التعليم العام بالممارسات المبنية على الأدلة لصعوبات التعلم. طبقت الدراسة المنهج الوصفي حيث تم استخدام أداة الاستبانة مع 378 معلمًا من معلمي التعليم العام بالمدارس الابتدائية الشاملة لبرامج صعوبات التعلم في منطقة القصيم، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى معرفة المعلمين بالممارسات المبنية على الأدلة لصعوبات التعلم جاء في المستوى المرتفع الذي يقع في المستوى الرابع من المقياس، كما وضحت نتائج الدراسة إلى أن معرفة معلمين التعليم العام بمصادر الممارسات المبنية على الأدلة جاء في المستوى الضعيف والذي يقع في المستوى الثاني من المقياس، وكشفت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى معرفة معلمي التعليم العام بالممارسات المبنية على الأدلة وفقًا لمتغير الجنس لصالح معلمات التعليم العام، وفروق وفقا لمتغير الخبرة العملية لصالح المعلمين ذوي الخبرة الأقل من خمس سنوات، وكذلك وجود فروق وفقًا لمتغير التدريب لصالح المعلمين الذين حضروا دورات تدريبية في مجال الممارسات المبنية على الأدلة.
The study aimed to determine the level of general education teachers' knowledge of evidence-based practices for learning disabilities. The study employed a descriptive methodology, using a questionnaire administered to 378 general education teachers at elementary schools incorporating learning disabilities programs in the Al-Qassim region. The study's results indicated that the level of teachers' knowledge of evidence-based practices for learning disabilities was high, placing them at the fourth level of the scale. Additionally, the results showed that general education teachers' knowledge of sources of evidence-based practices was weak, ranking at the second level of the scale. The study also revealed significant statistical differences in the level of general education teachers' knowledge of evidence-based practices according to the gender variable, favoring female teachers. Differences were also found based on the variable of teaching experience, favoring teachers with less than five years of experience, as well as differences based on training, favoring teachers who attended training courses in evidence-based practices.
 
 
 

الكلمات الرئيسية