فعـاليــة بـرنـامـج تـدريبـي قـائـم علـى الواقـع المعـزز لتحســين الادراك الحسـي للتـلاميـذ ذوي الاعـاقـة السمعيـة The Effectiveness of a Training program Based on Augmented Reality to Development the Sensory Perception for Students with Deaf Hearing Impaired

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كليـة الـتربيـــة – جـامعــــة قنــاة السـويـــس

المستخلص

يسعى البحث الحالي للتحقق من فعالية برنامج تدريبي قائم على الواقع المعزز لتحسين الادراك الحسي للتلاميذ ذوي الاعاقة السمعية. حيث تكونت العينة من (20) تلميذا من التلاميذ ذوى الاعاقة السمعية الصم مقسمين إلى (12) تلميذة، (10) تلاميذ حيث تتراوح اعمارهم ما بين (6 -9)؛ وتم استخدام المنهج التجريبي مع تقسيم العينة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة قوام كلا منهما (10) تلاميذ، وتكونت أدوات الدراسة من: استمارة جمع بيانات الطلاب
(اعداد الباحثة)، مقياس الادراك الحسي للتلاميذ الصم (اعداد الباحثة)، برنامج تدريبي قائم على الواقع المعزز لتحسين الادراك الحسي للتلاميذ ذوى الاعاقة السمعية الصم (اعداد الباحثة)، وقد أظهرت نتائج الدارسة انه توجد فروق دالة احصائيا بين رتب درجات افراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على الدرجة الكلية لمقياس الادراك الحسي للتلاميذ الصم لصالح المجموعة التجريبية، كما توجد فروق دالة احصائيا بين رتب درجات افراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على الدرجة الكلية لمقياس الادراك الحسي للتلاميذ الصم لصالح القياس البعدي، ولا توجد فروق دالة احصائيا بين رتب درجات افراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعى على الدرجة الكلية لمقياس الادراك الحسي للتلاميذ الصم وذلك بعد مرور شهر من التطبيق، وقد اوصت نتائج البحث الحالي في العملية التعليمة. بضرورة الاهتمام باستخدام تطبيقات الواقع المعزز، ومراعاه تصميم برمجيات الكترونية تعليمية تسهم في مساعدة ذوي الاعاقة السمعية، وتقديم محتوى الكرتوني معزز ومدعوم بتقنية الواقع المعزز لخدمة ذوي الاعاقة السمعية، وضرورة تنظيم دورات وورش عمل للمعلمين واولياء الامور لتوضيح اهمية استخدام تقنية الواقع المعزز مع ذوي الاحتياجات الخاصة.
The current study aim to verify the effectiveness of a training program based on augmented reality to improve the sensory perception of deaf students with hearing disabilities. The study sample consisted of (20) deaf and hearing-impaired students, divided into (12) female students and (10) male students, whose ages ranged between (6-9); They were divided into two experimental and control groups, each consisting of (10) students The study tools consisted of a student data collection form (prepared by the researcher), a measure of sensory perception for deaf students (prepared by the researcher), and a training program program based on augmented reality to improve sensory perception for deaf students with hearing disabilities (prepared by the researcher). The results of the study showed that there are statistically significant differences between the ranks of the scores of the members of the experimental and control groups in the post-measurement on the total score of the sensory perception scale for deaf students in favor of the experimental group. There are also statistically significant differences between the ranks of the scores of the members of the experimental group in the pre- and post-measurements on the total score of the scale. Sensory perception of deaf students in favor of dimensional measurement There are no statistically significant differences between the grades of the experimental group members in the post and follow-up measurements on the total score of the sensory perception scale for deaf students, after a month of application.
 

الكلمات الرئيسية