The extent of possession Resource room Teachers the Cognitive Competencies associated with strategies for teaching arithmetic skills to students with dyscalculia in light of a number of variables (a survey study in the city of Amman)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

The World Islamic Sciences and Education University, Jordan

المستخلص

This study aimed to measure the extent to which resource room teachers in Amman possess the cognitive competencies associated with strategies for teaching arithmetic skills to students with dyscalculia in light of the variables of post-service training for teachers and the level of their academic qualifications. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was prepared referring to these strategies. The study sample consisted of (150) male and female teachers. The results indicated that the degree of the resource room teachers in the capital, Amman, possessed the cognitive competencies related to strategies for teaching numeracy skills was high. The strategy for solving mathematical problems ranked first, and the strategies that employ technological methods ranked last. The results of the study also indicated that the degree varies according to their academic qualifications and their subjection to any form of post-service training. The most prominent recommendations of this study are to conduct further studies on larger numbers of schools that include the private and government sectors, and to use other methods to collect data, such as observation lists.
هدفت هذه الدراسة لقياس مدى امتلاك معلمي غرف المصادر بمدينة عَمّان للكفايات المعرفية المرتبطة باستراتيجيات تدريس المهارات الحسابية لدى الطلبة من ذوي اضطراب عسر الحساب في ضوء المتغيرات التدريب بعد الخدمة للمعلمين، ومستوى مؤهلهم العلمي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبيان بتلك الاستراتيجيات. وتكونت عينة الدراسة من (150) معلم ومعلمة. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة امتلاك معلمي غرف المصادر في العاصمة عَمّان للكفايات المعرفية المرتبطة باستراتيجيات تدريس المهارات الحسابية كانت مرتفعة؛ فاحتلت استراتيجية حل المشكلات الحسابية في المرتبة الأولى، والاستراتيجيات التي توظف الأساليب التكنلوجية في المرتبة الأخيرة. وكما أشارت نتائج الدراسة إلى أن الدرجة تختلف باختلاف مؤهلاتهم العلمية، وخضوعهم لأي شكل من أشكال التدريب بعد الخدمة. ومن أبرز توصيات هذه الدراسة إجراء مزيد من الدراسات على أعداد أكبر من المدارس التي تشمل القطاعين الخاص والحكومي، واستخدام أساليب أخرى لجمع البيانات كقوائم الملاحظة.
 
 
 

الكلمات الرئيسية