خدمات الدعم المقدمة للطلبة ذوي الإعاقات النمائية في التعليم الجامعي: مراجعة منهجية Support Services Provided to Students with Developmental Disabilities at University Education: A Systematic Review

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليـــة الـتربيــة - جــامعــــة المـلك سعــــود

المستخلص

   تهدف هذه المراجعة المنهجية إلى تحليل الأدبيات التي تناولت خدمات الدعم المقدمة للطلبة ذوي الإعاقات النمائية في التعليم الجامعي. وقد تم البحث في الدراسات المتاحة في قواعد البيانات الأجنبية، وهي:(Web of science, ResearchGate, ProQuest, Eric)  بالإضافة إلى قواعد البيانات العربية التابعة للمكتبة الرقمية السعودية (دار المنظومة). وقد تم تحديد مجموعة من معايير الشمول والاستبعاد لتحديد الدراسات. وبناءً على ذلك، ضُمِّنت ثمان دراسات ذات جودة عالية، أشارت في نتائجها إلى عشرة أشكال لخدمات الدعم التي يمكن أن تقدم للطلبة ذوي الإعاقات النمائية في المرحلة الجامعية، وهي: الدعم الأكاديمي، والاجتماعي، ودعم مراكز دعم الإعاقة، والدعم الإداري، والمالي، والنفسي، وكذلك الدعم من خلال تقديم خدمات الانتقال، والدعم القانوني، والبحثي، وأخيرًا الدعم السكني. كما اُستعرِضت أبرز القيود التي واجهت الباحثتين، والتي من أهمها: استبعاد الكثير من الدراسات العربية؛ حيث تضمنت غالبيتها إعاقات حسية، بالإضافة إلى قلة المشاركين من الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية وفرط الحركة وتشتت الانتباه في الدراسات المضمنة. وعليه، قدمت الباحثتان بعض المقترحات البحثية كإجراء المزيد من الدراسات العربية التي تركز على الطلبة ذوي الإعاقات النمائية في الجامعة بالإضافة إلى أشكال الدعم الجامعي للطلبة ذوي الإعاقة الفكرية وفرط الحركة وتشتت الانتباه. ووفقًا لنتائج هذه المراجعة، تم تقديم توصيات عملية لتعزيز وتطوير خدمات الدعم للطلبة ذوي الإعاقات النمائية في التعليم الجامعي. 
Abstract
This systematic review undertakes an analysis of the existing literature concerning support services extended to students with developmental disabilities in university education. Therefore, researchers searched across databases, including Web of Science, ResearchGate, ProQuest, Eric, and Arabic databases affiliated with the Saudi Digital Library (Dar Al-Mandhumah), was conducted. The inclusion and exclusion criteria were rigorously applied. Accordingly, eight high-quality studies were included. The findings revealed ten forms of support services for university students with developmental disabilities. These included academic and social support, assistance from university disability support centres, administrative, financial, and psychological aid, as well as support through transition services, legal assistance, research and residential support. A critical examination of the research highlighted certain limitations, including the exclusion of numerous Arab studies, primarily focusing on sensory disabilities. Moreover, there was a dearth of participation from students with intellectual disabilities, hyperactivity and attention deficit disorder in the included studies. Consequently, the researchers put forth imperative research proposals, advocating for the implementation of more Arab studies concentrating on university students with developmental disabilities and emphasis on investigating support services for students with intellectual disabilities and hyperactivity and attention deficit disorder. Based on the findings of this review, practical recommendations were provided to enhance the support services for students with developmental disabilities in higher education.
 
 

الكلمات الرئيسية