قيـاس الاحتياجات التدريبية للطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة والموهبة بجامعة الإمارات وفـق بعـض المتغـــيرات Measuring the training needs of female student teachers in Special and gifted Education Department at the UAE University according to some variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الإمارات

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية للطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة بجامعة الإمارات وفق بعض المتغيرات. تمثلت أداة الدراسة في استبانة الاحتياجات التدريبية لجمع البيانات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقد تكونت عينة الدراسة من (١٠٣) طالبة بقسم التربية الخاصة بجامعة الإمارات، وأسفرت نتائج الدراسة إلى أن الاحتياجات التدريبية للطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة بجامعة الإمارات مرتفعة من وجهة نظرهم، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاحتياجات التدريبية للطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة بجامعة الإمارات باختلاف السنة الدراسية (السنة الأولى-السنة الثانية- السنة الثالثة- السنة الرابعة)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات الاحتياجات التدريبية للطالبات المعلمات بقسم التربية الخاصة بجامعة الإمارات باختلاف التخصص (موهبة وتفوق- إعاقات بسيطة ومتوسطة- إعاقات حسية- إعاقات شديدة).
The study aimed to identify the training needs of female teachers in the Department of Special Education at the United Arab Emirates University according to some variables. The study used a training needs questionnaire for data collection. The study used the descriptive approach. The study sample consisted of (103) female students in the Department of Special Education at the United Arab Emirates University. The results of the study found that the training needs of female teachers in the Department of Special Education at the United Arab Emirates University are high from their point of view. The results also showed that there were no statistically significant differences between the training needs of female teachers in the Department of Special Education at the United Arab Emirates University according to the academic year (first year - second year - third year - fourth year), and the results showed that there were no statistically significant differences between the trends of the training needs of female teachers in the Department of Special Education at the United Arab Emirates University according to specialization (talent and gifted - mild and moderate disabilities - sensory disabilities - severe disabilities).
 
 

الكلمات الرئيسية