مدى توفر معايير الجودة الشاملة في برامج دمج الإعاقة العقلية بمنطقة حائل في ضوء بعض المتغيرات The extent to which comprehensive quality standards are available in mental disability integration programs in the Hail region in light of some variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية – جامعة القصيم

10.21608/sero.2024.360740

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة توفر معايير الجودة الشاملة في برامج دمج الإعاقة العقلية بمنطقة حائل من وجهة نظر المعلمين، وما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في إجابات أفراد عينة الدراسة لدرجة توافر معايير الجودة الشاملة في برامج دمج الإعاقة العقلية بمنطقة حائل من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغير (سنوات الخبرة والمؤهل العلمي). تم الاعتماد على المنهج الوصفي، وبلغ حجم عينة الدراسة (99) معلماً ومعلمة للطلاب ذوي الإعاقة العقلية تم اختيارهم بأسلوب العينة القصدية، وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى تتوفر معايير الجودة الشاملة في برامج دمج الإعاقة العقلية بمنطقة حائل من وجهة نظر المعلمين بدرجة متوسطة، ولا توجد فروق دالة إحصائياً في مدى توافر معايير الجودة الشاملة في برامج دمج الإعاقة العقلية بمنطقة حائل من وجهة نظر المعلمين تعزى لكلا من متغير سنوات الخبرة، اختلاف المؤهل الأكاديمي.
 
The study aimed to reveal the degree of availability of comprehensive quality standards in programs to integrate mental disability in the Hail region from the point of view of teachers, and whether there are statistically significant differences in the answers of the study sample members to the degree of availability of comprehensive quality standards in programs to integrate mental disability in the Hail region from the point of view Teachers are attributed to the variable (years of experience and academic qualification). The descriptive approach was relied upon, and the size of the study sample was (99) male and female teachers of students with mental disabilities who were selected using a purposive sampling method. In its results, the study concluded that comprehensive quality standards are available in programs to integrate mental disability in the Hail region from the point of view of teachers to a moderate degree, and there are no statistically significant differences in the extent of the availability of comprehensive quality standards in programs to integrate mental disability in the Hail region from the point of view of teachers due to both the years variable. Experience, different academic qualifications.
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية