القدرة التنبؤية لمستوى الوظائف التنفيذية في صعوبات القراءة لدى الطلبة ذوي اضطراب التعلم المحدد في عمان The Predictive Ability of the Executive Functions in the Reading Disorders among Students with Specific Learning Disorders in Amman

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة العلوم الإسلامية العالمية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن القدرة التنبؤية لمستوى الوظائف التنفيذية في صعوبات القراءة لدى الطلبة ذوي اضطراب التعلم المحدد، تكونت عينة الدراسة من (102) طالبًا وطالبة من الصفوف الرابع، الخامس، والسادس من الطلبة المشخصين باضطراب التعلم المحدد في المدارس الحكومية التابعة لمديرية تربية وتعليم لواء القويسمة للعام الدراسي (2022/2023) تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي التنبؤي، ولتحقيق أغراض الدراسة تم تطبيق أدوات الدراسة، بعد أن تم التحقق من صدق أدوات الدراسة وثباتها، وقد بينت نتائج الدراسة أن مستوى الوظائف التنفيذية لدى الطلبة ذوي اضطراب التعلم المحدد جاء متوسطًا، كما أظهرت النتائج أن مستوى صعوبات القراءة لدى الطلبة ذوي اضطراب التعلم المحدد جاء متوسطًا. وأظهرت نتائج الدراسة أيضًا إلى أن لمقياس الوظائف التنفيذية قدرة تنبؤية في صعوبات القراءة على الدرجة الكلية للمقياس، في حين لم تظهر قدرة تنبؤية لمجالات مقياس الوظائف التنفيذية الخمسة (الذاكرة العاملة، التخطيط، مراقبة الذات، التنظيم، المرونة) في صعوبات القراءة.
The current study aimed to investigate the predictive ability of executive functions levels in reading difficulties among students with specific learning disorders in Amman. The study sample consisted of (102) male and female students from the fourth, fifth, and sixth grades who were diagnosed with specific learning disorders in the public schools under the Directorate of Education in Al-Qweismeh for the academic year (2022/2023). They were selected randomly, and to achieve the study's objectives, a descriptive correlational predictive approach was employed. To fulfill the study's purposes, study tools designed to measure reading, and executive functions were implemented after ensuring the validity and reliability of the study tools. The study results indicated that the level of executive functions among students with specific learning disorders was average. Additionally, the results showed that the level of reading difficulties among students with specific learning disorders was average. Furthermore, among students with specific learning disorders was average.The study results also indicated that the executive functions scale demonstrated predictive ability for reading difficulties on the total score of the scale. However, there was no predictive ability observed for the five domains of the executive functions scale (working memory, planning, self-monitoring, organization, flexibility) in relation to reading difficulties.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية