تقديرات معلمي الطلبة ذوي اضطرابات النطق حـول المشـكلات السلوكـية المصاحـبة لطلابهـم بمحــــافظــــة جــــدة Estimates of teachers of students who have the ability to verbalize the behaviors associated with their students in Jeddah Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة جدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التَّعرُّف على أبرز تقديرات معلمي الطلبة ذوي اضطرابات النطق حول المشكلات السلوكية المصاحبة لطلابهم بمحافظة جدة، والتعرف إلى الفروق في تقديراتهم تبعا لمتغيرات‌: سنوات الخبرة، وبيئة العمل، ونوع الإعاقة المصاحبة، والمؤهل العلمي. ولتحقيق أهداف الدراسة الحالية تم اتباع المنهج الوصفي، حيث قام الباحث باستخدام مقياس المشكلات السلوكية للطلبة ذوي اضطرابات التواصل، وتكون المقياس بصورته النهائية من ثمان محاور بواقع (57)‌ فقرة‌، وتم‌ تطبيقه على ‌(95) من معلمي تدريبات النطق العاملين بإدارة تعليم جدة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة.
وأظهرت النتائج أن تقديرات معلمي الطلبة ذوي اضطرابات النطق حول المشكلات السلوكية المصاحبة لطلابهم قد جاءت بمستوى (متوسط) بشكل عام؛ حيث بلغ المتوسط الحسابي للمقياس ككل (190,49)، بانحراف معياري (36,18)، وقد تراوحت نسبة المتوسط الفعلي لأبعاد المقياس ما بين (21.97) للمحور الثالث بمستوى متوسط، وبين (26.28) للمحور الرابع بمستوى مرتفع. كما وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات المعلمين استنادًا إلى متغيرات: خبرتهم المهنية، وبيئة العمل، والإعاقة المصاحبة، والمؤهل العلمي.
This study aimed to identify the most prominent estimates of teachers of students with speech disorders regarding the behavioral problems associated with their students in Jeddah Governorate, and to identify differences in that range depending on the variables: years of experience, work environment, type of accompanying disability, and academic qualification.
To achieve the objectives of the current study, the descriptive approach was followed, where the researcher used the behavioral problems scale for students with communication disorders. The scale in its final form consisted of eight axes with (57) items, and it was applied to (95) speech training teachers working in the Jeddah Education Department. They were selected by simple random method.
The results showed that the estimates of teachers of students with speech disorders regarding the behavioral problems associated with their students were at an (average) level in general. The arithmetic mean for the scale as a whole was (190.49), with a standard deviation of (36.18), and the actual mean ratio for the dimensions of the scale ranged between (21.97) for the third axis at a moderate level, and (26.28) for the fourth axis at a high level.
The results also showed that there were no statistically significant differences in teachers’ ratings based on the variables: their professional experience, work environment, associated disability, and academic qualification.
 

الكلمات الرئيسية