التحـدِّيات التي تواجه معلمي الطلبة ذوي اضطراب نقص الانتباه والنشاط الحركي الزائد في دمج التقنـيات المساعـدة (مراجعة منهجية) Challenges facing teachers of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in integrating assistive technologies: A systematic review.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت المراجعة الحالية إلى التعرُّف على التحدِّيات التي تواجه معلمي الطلبة ذوي اضطراب نقص الانتباه والنشاط الحركي الزائد في دمج التقنيات المساعدة. اشتملت الدراسة على (7) دراسات تم الوصول إليها باستخدام سلاسل بحثية محددة، ووفق معايير التضمين الآتية: الدراسات البحثية التي تتضمن السلاسل البحثية المحددة، ونُشرت باللغة الإنجليزية في مجلات علمية مُحكَّمة، بالإضافة إلى الدراسات التي نصوصها الكاملة متاحة للقارئ، والتي تقع ضمن الفترة الزمنية (2013-2023)، من خلال ثلاث قواعد بيانات (Google Scholar) و(ERIC) و((Academic Search Ultimate وبعد فحص جودة الدراسات تبيَّن أن جميع الدراسات استوفت معايير الجودة  لمعهد جوانا بريجز بنسبة (100٪)، وتوصلت نتائج هذه المراجعة إلى أن نقص الدعم المادي والإداري إلى جانب ضعف التطوير والتدريب المهني المتعلق بالتقنيات المساعدة تُعَدُّ أبرز التحدِّيات التي تواجه معلمي الطلبة ذوي نقص الانتباه والنشاط الحركي الزائد، وفي ضوء النتائج قدَّمت هذه المراجعة المنهجية عددًا من التوصيات العملية والمقترحات البحثية.
This systematic review aimed to identify the challenges facing teachers of students with attention deficit hyperactivity disorder in integrating assistive technologies. The review included (7) studies that were accessed from three databases (Google Scholar, ERIC, and Academic Search Ultimate) according to the following inclusion criteria: research studies that included the specific terminology series, were published in English in peer-reviewed journals between the periods (2013-2023), and which had the full text available to the readers. The quality of these studies was ensured, as all studies met the quality criteria of Joanna Briggs Institute by (100%). The results of this review concluded that the most prominent challenges facing teachers of students with attention deficit and hyperactivity disorders are the lack of financial and administrative support, in addition to the limited professional development and training related to assistive technologies. In light of these results, this systematic review presented a number of practical recommendations and future research suggestions.
 
 
 

الكلمات الرئيسية