اتّجــاهــات معلّمــات مــدارس الــدمــج نحو استخدام استراتيجية التدريس التشاركي مع التلميذات ذوات الإعاقة الفكرية في منطقة الجوف Attitudes of integration School female teachers towards the use of co-teaching strategy with female students with intellectual disabilities in Al-Jouf Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليــــة الــــتربيــــة - جـــامعـــة الجـــوف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى اتجاهات معلمات مدارس الدمج نحو استخدام استراتيجية التدريس التشاركي مع التلميذات ذوات الإعاقة الفكرية في منطقة الجوف بالمملكة العربية السعودية، والفروق في اتجاهاتهم وفقًا لمتغيّرات العمل، والمرحلة الدراسية، والدورات التدريبية. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي. وتكوّنت العيّنة من (163) معلمة، منهن (118) معلمة تعليم عام، و(45) معلمة تربية فكرية في مدارس الدمج. ولهذا الغرض أعدَّ الباحثان مقياسًا للكشف عن الاتجاهات، ووزّعتها إلكترونيًّا على عينة الدراسة بطريقة عشوائية. وتوصّلت نتائج الدراسة إلى أن لدى معلمات التعليم العام ومعلمات التربية الفكرية اتجاهاتٍ إيجابيةً نحو استخدام استراتيجية التدريس التشاركي مع التلميذات ذوات الإعاقة الفكرية، ولم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغيّري العمل والمرحلة الدراسية، غير أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية في اتجاهات معلمات مدارس الدمج وفقًا لمتغيّر الدورات التدريبية، لصالح حضور دورات تدريبية عن استراتيجية التدريس التشاركي. وأوصت الدراسة بضرورة العمل على تعزيز قدرة معلّمات مدارس الدمج على تطبيق استراتيجية التدريس التشاركي مع الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية وطالبات التعليم العام في الفصل العادي، والعمل على توفير المعلومات الكافية عن استراتيجية التدريس التشاركي لمعلمات مدارس الدمج.
This study aimed at identifying the attitudes of female teachers towards the use of a co-teaching strategy with female students with intellectual disabilities in the Al-Jouf Region of Kingdom of Saudi Arabia, and the variations in their attitudes in accordance to work, grade level, and training courses variables. The study utilized the descriptive survey method. The sample consisted of (163) female teachers, including (118) general education female teachers, and (45) intellectual education female teachers in the integration schools. For this purpose, the researcher prepared an attitude detection scale and distributed the scale electronically to the Sample of the study in a random manner. The results of the study reached that general education and intellectual education female teachers had positive attitudes towards the use of the co-teaching strategy with female students with intellectual disabilities. There were no statistically significant variations attributable to work and grade level variables, however, there were statistically significant variations in the attitudes of integration school female teachers according to the training courses variant, in favor of attending training courses on the co-teaching strategy. The study recommended that efforts should be to strengthen the capacity of female teachers in integration schools to implement the co-teaching strategy with female students with intellectual disabilities and female students of general education within the regular classes, and to provide adequate information about the co-teaching strategy for female teachers in integration schools.
 

الكلمات الرئيسية