مدى تطبيق الارشاد الاكاديمى وعلاقته بالمسئولية الاجتماعية والأمن النفسى لدى عينة من طلبة جامعة تبوك The level of academic guidance and its relationship to social responsibility and psychological security among a sample of students at the University of Tabuk

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة تبوك – المملكة العربية السعودية ،المركز القومى للبحوث الاجتماعية الجائية- جمهورية مصر العربية.

المستخلص

هدفت الدراسة الراهنة إلى التعرف على درجة تطبيق الارشاد الأكاديمي وعلاقته بالأمن النفسي والمسئولية الاجتماعية لدى عينة من طلبة جامعة تبوك بلغت (304) منهم (170) من الطالبات (134) من الطلاب. استخدمت الدراسة الراهنة المنهج الوصفي التحليلي. قام الباحث بإعداد أدوات الدراسة (استبانة الارشاد الأكاديمي واستبانة المسئولية الاجتماعية واستبانة الأمن النفسى). أظهرت النتائج أن المتوسط العام لدرجة تطبيق الارشاد الأكاديمي لدى طلبة جامعة تبوك 3.26 بانحراف معياري 0.97، وهو ما يشير إلى أداء بشكل عام متوسط، وأن المتوسط العام للمسئولية الاجتماعية 3.26 بانحراف معياري 0.84، وأن المتوسط العام للأمن النفسي 3.56 بانحراف معياري 0.78 وهو ما يشير أيضاً إلى أداء بشكل عام متوسط، كما وجدت علاقة ارتباطية ايجابية دالة (فيما وراء 0,01) بين درجة تطبيق الارشاد الأكاديمي وكل من المسئولية الاجتماعية. وكذلك وجود ارتباط ايجابي بين درجة تطبيق الارشاد الأكاديمي والدرجة الكلية على متغير الأمن النفسي بنسبة 0.72، ووجود علاقة دالة إيجابية فيما يتصل بالعلاقة بين الدرجات الكلية للأمن النفسي والمسئولية الاجتماعية بنسبة 0.74، كذلك وجود اختلاف في الارتباط بين درجة تطبيق الارشاد الأكاديمي والمسئولية الاجتماعية باختلاف المتغيرات الديموجرافية التالية؛ النوع، والتخصص الأكاديمي، والمستوي الدراسي، وكان هناك اختلافًا بين الطالبات والطلاب على مستوى العلاقة بين تطبيق الارشاد الاكاديمي والمسئولية الاجتماعية في صالح الطالبات، بينما على مستوى التخصص الدراسي كان تخصص الحاسب الآلي هو الفارق جوهريًا في العلاقة بين مدى تطبيق الارشاد الاكاديمي بالمسئولية الاجتماعية ، في حين أشارت النتائج أن هناك ارتباط بين مدى تطبيق الارشاد الاكاديمي والمسئولية الاجتماعية في المستويات الدراسية الأعلى (السابع والثامن) مقارنة بالمستويات الدراسية الأدنى، ايضًا، عدم وجود اختلاف في الارتباط بين تطبيق الارشاد الأكاديمي والأمن النفسي باختلاف المتغيرات الديموجرافية التالية؛ النوع، التخصص الأكاديمي، المستوي الدراسي.
   The current study aimed to explain the level of academic counseling and its relationship to psychological security and social responsibility among a sample of students at the University of Tabuk, which amounted to (304), including (170) female students and (134) male students. The current research used the descriptive analytical method. The researcher prepared the study tools (academic guidance questionnaire, social responsibility questionnaire, and psychological security questionnaire).
    The results were that the overall average for academic guidance among students at the University of Tabuk was 3.26, with a standard deviation of 0.97, which indicates average overall performance, and that the overall average for social responsibility was 3.26, with a standard deviation of 0.84, and the overall average for psychological security was 3.56, with a standard deviation of 0.78, which also indicates average performance. Average year. There is a significant positive correlation (beyond 0.01) between the level of academic guidance and social responsibility. There is also a positive correlation between the level of academic counseling and the total score on the psychological security variable at a rate of 0.72, and there is a positive significant relationship with regard to the relationship between the total scores of psychological security and social responsibility at a rate of 0.74. There is a difference in the relationship between academic guidance and social responsibility depending on the following demographic variables: gender, academic specialization, and academic level. There is a difference between female and male students at the level of the relationship between academic guidance and social responsibility in favor of female students, while at the level of academic specialization, computer specialization was The fundamental difference in the relationship of academic guidance to social responsibility, while the results indicated that there is a relationship between academic guidance and social responsibility at the higher academic levels (seventh and eighth) compared to the lower academic levels, as well as that there is no difference in the association between academic guidance and psychological security according to the following demographic variables: gender , academic major, academic level.
 

الكلمات الرئيسية