Teachers’ Use of Evidence-Based Practices for Teaching Social Skills to Students with Autism Spectrum Disorder [Application and Obstacles] استخدام المعلمات للممارسات المبنية على الأدلة لتدريس المهارات الاجتماعية للتلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد [التطبيق والمعوقات]

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor of Special Education Department of Special Education, University of Tabuk, Tabuk, Kingdom of Saudi Arabia

المستخلص

This study investigated the use and obstacles regarding evidence-based practices (EBPs) for teachers in teaching social skills to students with autism (ASD). This study also investigated the impact of several variables on teachers’ ability to implement EBPs, including educational qualification, years of experience, number of training courses completed, and the age group taught by the teachers. This study was conducted in Tabuk City, in the northwest of Saudi Arabia. This study adopted a descriptive approach; the researcher developed a 27-item questionnaire survey and three open-ended questions. The sample of this study included )40) female teachers. The result showed that teachers had high incidence of using EBPs to teach social skills. The results also showed that four practices -modeling, social narrative, prompting, and reinforcement- were frequently used in teaching all social skills in general. The most important obstacles, teachers faced in general difficulty implementing new practices, the lack of intensive training courses for teachers, and difficulty using technologies. The results of this study will be beneficial in determining teachers’ needs for training programs related to the use of EBPs with ASD. The study’s results recommends providing intensive training for teachers using EBPs to teach social skills and other skills.
بحثت هذه الدراسة في استخدام الممارسات القائمة على الأدلة، والعقبات التي تواجه المعلمات في تدريس المهارات الاجتماعية للتلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد. وبحثت هذه الدراسة -أيضاً- تأثير عدة متغيرات على قدرة المعلمات على تنفيذ تلك الممارسات، تشمل (المؤهل التعليمي، وسنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية التي حصل عليها، والفئة العمرية التي يُدرسها المعلمات). أجريت هذه الدراسة في مدينة تبوك، شمال غرب المملكة العربية السعودية. اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي. وقامت الباحثة بإعداد الاستبانة المكونة من) 27) فقرة، وثلاثة أسئلة مفتوحة. وشملت عينة هذه الدراسة على (40) معلمة. أظهرت النتائج أن المعلمات لديهم نسبة عالية في استخدام الممارسات لتدريس المهارات الاجتماعية. وأظهرت النتائج -أيضاً- أن من أهم أربع ممارسات -النمذجة، والسرد الاجتماعي، والتحفيز، والتعزيز- كانت تستخدم بشكل متكرر في تدريس جميع المهارات الاجتماعية بشكل عام. ومن أهم العقبات التي تواجه المعلمات بشكل عام، صعوبة تطبيق الممارسات الجديدة، عدم وجود دورات تدريبية مكثفة للمعلمين، وكذلك صعوبة استخدام وسائل التقنية. وستكون نتائج هذه الدراسة مفيدة في تحديد احتياجات معلمي برامج التدريب المتعلقة باستخدام الممارسات المبنية على الأدلة مع اضطراب طيف التوحد. وتوصي نتائج الدراسة بتوفير التدريب المكثف للمعلمين الذين يستخدمون الممارسات المبنية على الأدلة لتدريس المهارات الاجتماعية والمهارات الأخرى.

الكلمات الرئيسية