واقع مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي ومعوقاتها من وجهة نظر المعلمين في مدينة مكة المكـرمة The participation's reality of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program and its obstacles, based on their teachers' point of view in Makkah Al-Mukarramah city

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بـاحثـة مـاجستـير فـي الـتربيـة الخـاصـة (تخصـص صعـوبـات تعـلـم ) قسـم الـتربيـة الخـاصـة، كليـة الـتربيــة، جــامعــة أم القــــرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف إلى واقع مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي من وجهة نظر المعلمين في مدينة مكة المكرمة. وهدفت إلى معرفـة الفـروق ذات الدلالة الإحصائية في درجة مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي من وجهة نظر المعلمين في مدينة مكة المكرمة، باختلاف متغيرات الدراسة: (المؤهل العلمي، والخبرة). كذلك هدفت إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين مستوى المعوقات ودرجة مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي في مدينة مكة المكرمة. وللإجابة عن أسـئلة الدراسـة اسـتخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي. وقامت بتصميم أداة الدراسة (الاستبانة)، والتأكد من صدقها وثباتها. وتكونت عينة الدراسة من (73) معلمًا ومعلمة: (65) معلمًا، و(8) معلمات. وخلصت الدراسة إلى النتائج الآتية: توسط المؤشرات المتعلقة بواقع مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي من وجهة نظر معلميهم. وتوسط المؤشرات المتعلقة بمعوقات مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي من وجهة نظر معلميهم. ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية في واقع مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي، تعزى لمتغير: المستوى التعليمي (بكالوريوس -ماجستير -دبلوم -دكتوراة). وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في واقع مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي، في الدرجة الكلية للاستبانة، تعزى لمتغير: الخبرة. ولا توجد علاقة ارتباطية بين مستوى المعوقات ودرجة مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تصميم البرنامج التربوي الفردي في مدينة مكة المكرمة. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة توصي الباحثة بأهمية تأكيد مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في البرامج التربوية التي تُقدَّم لهم. وبإلزامهم المشاركة لمصلحة أطفالهم ولمصلحتهم. وبتزويد أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بنسخة من القواعد التنظيمية بداية كل عام دراسي، ليطلعوا بدورهم على البرامج التربوية المقدمة لأبنائهم.
The current study aimed to identify the participation's reality of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program, based on their teachers' point of view in Makkah Al-Mukarramah city. Also, to know the differences of the statistical indication in the amount participations of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program, based on their teachers' point of view in Makkah Al-Mukarramah city, through different study variables such as the academic degree and the experience. Moreover, revealing the linked relationship between the level of obstructions and the amount of participation of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program, in Makkah Al-Mukarramah city. In order to answer the study questions, the researcher used the descriptive correlational approach, then designed the study tool "the questionnaire", and made sure of its validity and reliability. The study sample consisted of seventy-three teachers sixty-five of them males and the others are eight females. The following findings emerged from the study: a median indicators when it associated to the participation's reality of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program based on teachers' point of view in Makkah city, also median indicators when it associated to the participation's obstacles of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program based on teachers' point of view. In addition, there were no differences with a statistical indication in the participation's reality of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program, in overall score, due to the educational level's variable (bachelor-master-diploma-doctorate), and there are differences with the statistical indication in the participation's reality of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program, in the total score of the questionnaire, due to the experience's variable. Also, there is no linked relationship between the level of obstructions and the amount of participation of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program in Makkah Al-Mukarramah city. In light of the study findings, the researcher recommends the importance to ensure the participation of students' parents who have learning difficulties, in designing the individual educational program which are offered to them and obliged to participate for them and their children's interest also provide for students' parents with learning difficulties a copy of the organizational rules at the beginning of each academic year so that they learn about the programs that are provided for their children.

الكلمات الرئيسية