فعـاليـة بـرنـامـج تـدريبـي قـائـم علـى نمـوذج الاستجـابـة للتـدخـل فـي تحسـين حـل المشكـلات الـريـاضيـة اللفظيـة لـدى التلاميـذ ذوي صعـوبـات التعلـم بالمـرحلـة الابتـدائيـــة The effectiveness of a training program based on the response-to-intervention modelto improve verbal mathematical problem solving among pupils with learning disab

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دكتوراة - علـــــم النفـــــس الـــــتربـــــــوي كليـــة الـــتربيـــة – جـــامعـــة كفـــر الشيـــخ

المستخلص

هدف البحث الى الكشف عن فعالية برنامج تدريبي قائم على نموذج الاستجابة للتدخل لتحسين حل المشكلات الرياضية اللفظية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية، اشتملت عينة البحث على (22) تلميذ وتلميذة، (12) من الذكور، (10) من الاناث بالصف الرابع الابتدائي ذوي صعوبات تعلم في حل المشكلات الرياضية اللفظية، تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين( 108–117) شهراً بمتوسط عمري قدره (111) شهراً، وانحراف معياري قدره (±98,1) شهراً، وتم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين أحدهما تجريبية وبلغت عينة البحث بها (11) تلميذًا وتلميذة (6 ذكور، 5إناث)، والأخرى ضابطة بها (11) تلميذًا وتلميذة (6 ذكور، 5 إناث)، واشتمل البحث على اختبار حل المشكلات الرياضية اللفظية( اعداد الباحث)، والبرنامج التدريبي القائم على نموذج الاستجابة للتدخل بصوره الثلاثة (اعداد/ الباحث)، وتوصل البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المشاركين في المجموعة التجريبية في القياسات (القبلي– البعدي 1– البعدي 2– البعدي2 –التتبعي) على اختبار حل المشكلات الرياضية اللفظية، وتوجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات المشاركين في المجوعتين (التجريبية – الضابطة) على اختبار حل المشكلات الرياضية اللفظية في القياس البعدي في اتجاه المجموعة التجريبية، مما يشير الى فعالية البرنامج التدريبي القائم على نموذج الاستجابة للتدخل في تحسين حل المشكلات الرياضية اللفظية لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي ذوي صعوبات التعلم.
The research aimed to reveal the effectiveness of a training program based on the intervention response model to improve the solution of verbal mathematical problems for students with learning difficulties in the primary stage. The study sample included (22) male and female students, (12) males, (10) females in the fourth grade People with learning difficulties in solving verbal mathematical problems, their ages ranged between (108–117) months, with an average age of (111) months, and a standard deviation of (±98.1) months, and they were divided equally into two groups, one of them experimental, and the study sample reached (11) male and female students (6 males, 5 females), and the other a control group with (11) male and female students (6 males, 5 females). The research included a verbal mathematical problem–solving test (prepared by the researcher), and a training program based on the intervention response model in its three forms. (prepared / researcher), and the research found that there are statistically significant differences between the mean scores of the participants in the experimental group in the measurements (pre–post 1– post 2– post 2– follow–up) on the verbal mathematical problem–solving test, and there are statistically significant differences between the averages The scores of the participants in the two groups (experimental – control) on the verbal mathematical problem–solving test in the post–measurement in the direction of the experimental group, which indicates the effectiveness of the training program based on the intervention response model in improving the solution of verbal mathematical problems among the fourth grade pupils with learning difficulties.

الكلمات الرئيسية