الـذكـاء الاجتمـاعي وعـلاقتـه بجـودة الحيـاة والتحصيـل الـدراسـي لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية Social intelligence and its relationship to quality of life and academic achievement among students with hearing impairment in light of some demographic variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مــاجستــير الــتربيــة الخــاصــة وزارة التعليــــــــم السعــــوديــــــــة

2 أستـــــاذ الــتربيــــــــة الخــاصـــــة المشــــــــارك قســم الــتربيــة الخاصة – جـــامعـــة الطـــائـــف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الذكاء الاجتماعي وعلاقته بجودة الحياة والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية، وقد تكونت عينة الدراسة من (١٠٠) تلميذة من ذوات الإعاقة السمعية في المرحلة الابتدائية في منطقة مكة المكرمة، تراوحت أعمارهن ما بين (٩-١٢) سنة، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي.
تكونت أدوات الدراسة من مقياس الذكاء الاجتماعي ومقياس جودة الحياة (إعداد الباحثتان)، وسجلات تحصيل التلميذات لقياس التحصيل الدراسي.
توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:

توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الاجتماعي وجودة الحياة لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية.
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الاجتماعي والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية.
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين جودة الحياة والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الاجتماعي لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية تبعًا لمتغير السن، والمستوى التعليمي للوالدين، والحالة الاجتماعية للوالدين على مقياس الذكاء الاجتماعي.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في جودة الحياة لدى التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية تبعًا لمتغير السن، والمستوى التعليمي للوالدين، والحالة الاجتماعية للوالدين على مقياس جودة الحيا

The study aimed to identify social intelligence and its relationship to quality of life and academic achievement of students with hearing impairment in light of some demographic variables.
A sample has been formed for this study of (100) female students with hearing impairment in the primary stage in the Makkah Al-Mukarramah region.
The participants ages ranged between (9-12) years old and the researcher used the descriptive approach.
The study tools consisted of a measurement of social intelligence (prepared by the researcher) and a measure of quality of life (prepared by researcher) and student achievements records to measure academic achievement.
The study reached the following results:

There is a statistically significant relationship between social intelligence and quality of life for students with hearing impairment.
There is a statistically significant relationship between social intelligence and academic achievement among students with hearing impairment.
There is a statistically significant relationship between quality of life and academic achievement among students with hearing impairment.
There are no statistically significant differences in social intelligence among students with hearing impairment depending
on the age, educational level of the parents and the parents' marital status on the intelligence scale social.

There are no statistically significant differences in the quality of life of students with hearing impairment according to the variables: the age, educational level of the parents and the parents' marital status on the quality-of-life scale.

الكلمات الرئيسية