تقــديـم الخدمات الانتقالية للطلبة الصم وضعـاف السمــع مــن وجهـــة نظــر معلميهــــم Provision of transitional services for deaf and hearing-impaired students as perceived by their teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستـــاذ الـــتربيـــة الخـــاصــــــة قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة القصيم

2 مــاجستـــير تــــــربيــــــة خـــاصــــــة قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الخدمات الانتقالية المقدمة للطلبة الصم وضعاف السمع من وجهة نظر معلميهم في منطقة القصيم. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي. وبلغ عدد أفراد عينة الدراسة (96) معلماً ومعلمةً من معلمي الطلبة الصم وضعاف السمع في المرحلتين المتوسطة والثانوية في مدارس الدمج ومعاهد الأمل. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن تقديم الخدمات الانتقالية للطلبة الصم وضعاف السمع كان بدرجة مرتفعة حيث جاءت الخدمات الانتقالية الاستقلالية بالمرتبة الأولى تليها الخدمات الانتقالية الأكاديمية وتأتي الخدمات الانتقالية المهنية في المرتبة الأخيرة. كما توصلت النتائج إلى أن هناك معوقات تعوق تقديم الخدمات الانتقالية بدرجة مرتفعة وأبرز هذه المعوقات تمثلت في معوقات مرتبطة بالمؤسسة التعليمية والجهات المجتمعية ذات العلاقة يليها معوقات مرتبطة بالأسرة ثم معوقات مرتبطة بالطلبة الصم وضعاف السمع وأخيراً جاءت المعوقات المرتبطة بمعلمي الطلبة الصم وضعاف السمع. كما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد الدراسة حول درجة تقديم الخدمات الانتقالية ومعوقات تقديمها باختلاف متغيرات (الجنس- التخصص-المرحلة التعليمية للطلبة- نظام المؤسسة التعليمية- سنوات الخبرة). بينما كان هناك فروق ذات دلالة باختلاف متغير درجة الفقدان السمعي. من جهة أخرى لم يكن هناك فروق في استجابات أفراد الدراسة حول معوقات تقديم الخدمات الانتقالية باختلاف متغير درجة الفقدان السمعي ماعدا في بعد المعوقات المرتبطة بمعلمي الطلبة الصم وضعاف السمع حيث وجدت فروق لصالح أفراد الدراسة من معلمي الطلبة الذين لديهم فقدان سمعي متوسط. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بأهمية تشجيع المؤسسات المجتمعية على المشاركة في عملية التخطيط للانتقال، وضرورة إشراك الطلبة الصم وضعاف السمع وأسرهم في التخطيط للانتقال.
The purpose of the study was to investigate the reality of transitional services provided to deaf and hearing-impaired pupils in the Qassim region from the perspective of their teachers. Using a questionnaire, the study employed a descriptive survey methodology to address the study questions. The study sample consisted of 96 teachers of deaf and hearing-impaired students in inclusive schools and HOPE institutes at the intermediate and secondary levels. According to the findings of the study, the provision of transitional services for deaf and hearing-impaired students was highly rated. Independent transitional services ranked first, followed by academic transitional services, while professional transitional services came last. The results also revealed significant barriers impeding the provision of transitional services: the barriers related to educational institutions and relevant community organisations came first, followed by family-related barriers, then those associated with deaf and hearing-impaired students, and finally the challenges related to teachers of deaf and hearing-impaired students. Additionally, there were no statistically significant differences in the responses of the study participants regarding the provision of transitional services and the barriers to their provision based on variables such as gender, specialisation, educational level of students, educational institution system, and years of experience. Nevertheless, significant disparities were found in relation to the variable of hearing loss severity. On the other hand, no variations were detected in the responses of the study participants regarding the barriers to the provision of transitional services based on the degree of hearing loss, except for the dimension of barriers related to teachers of deaf and hearing-impaired students, with higher rates for the study participants who teach students with moderate hearing loss. In light of the findings, the study recommended that community institutions be encouraged to participate in the transition planning process and that deaf and hearing-impaired students and their families be included in the transition planning.

الكلمات الرئيسية