اتجــاهـات معلمـي التعليـم العـام فــي المــرحلــة الابتــدائيــة نحـو تطبيـق التعليـم الشـامـل للطلبـة ذوي الإعـاقـة الفكـريـة General Primary School Teachers Attitudes Towards Inclusive Education for Students with Intellectual Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بــاحثــة بقســــم الــتربيــة الخــاصــــــة كليــــة الــتربيــة - جــامعــة جــــدة

2 أستــــــاذ الــــــتربيــــــة الخــــــاصــــــة كليــــة الــتربيــة - جــامعــة جــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرُّف على اتجاهات معلمي التعليم العام في المرحلة الابتدائية نحو تطبيق التعليم الشامل للطلبة ذوي الإعاقة الفكرية، والتعرُّف على الفروق في اتجاهاتهم تبعًا لعددٍ من المتغيرات وهي: (النوع، المؤهل العلمي، عدد الدورات التدريبية في التعليم الشامل)، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة؛ تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، والذي اعتمد على الاستبانة كأداة لجمع البيانات من أفراد عينة الدراسة البالغ عددهم (244) معلمًا ومعلمة، وقد تكوّنت الاستبانة من (27) عبارة موزعة على ثلاثة أبعاد تمثل مكوّنات الاتجاه وهي: (بعد المكوّن المعرفي، بعد المكوّن الوجداني، بعد المكوّن السلوكي)، وأسفرت النتائج عن وجود اتجاهات إيجابية وبدرجة كبيرة لدى معلمي التعليم العام في المرحلة الابتدائية نحو تطبيق التعليم الشامل للطلبة ذوي الإعاقة الفكرية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة على جميع الأبعاد تُعزى لمتغير النوع، والمؤهل العلمي، وعدد الدورات التدريبية في التعليم الشامل، وفي ضوء النتائج أوصَت الدراسة بضرورة إنشاء دليل يوضح في بنوده بدقة أدوار كلٍّ من معلمي التعليم العام ومعلمي التربية الخاصة في نظام التعليم الشامل.
The current study aimed to identify the attitudes of general education teachers in the primary stage towards implementing inclusive education for students with intellectual disabilities. It also sought to explore the variations in their attitudes based on several variables, namely (gender, academic qualification, and the number of training courses in inclusive education). To achieve the objectives of this study, a descriptive survey method was used, employing a questionnaire as a data collection tool. The participants consisted of (244) male and female teachers. The questionnaire consisted of (27) items distributed across three dimensions representing the components of attitudes: cognitive, affective, and behavioural. The results revealed significantly positive attitudes among general education teachers in the primary stage towards implementing inclusive education for students with intellectual disabilities. Furthermore, the results indicated no statistically significant variations in the responses of the study participants across all dimensions based on gender, academic qualification, and the number of training courses in inclusive education. Based on these findings, the study recommended the development of a guide that clearly outlines the roles of general education teachers and special education teachers in the inclusive education system.

الكلمات الرئيسية