اتجاهات معلمي ذوي الإعاقة السمعية نحو استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تطوير التفاعل الاجتماعي لطلابهم Trends of teachers with hearing disabilities towards the use of collaborative learning strategy in developing social interaction for their students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة مسار الإعاقة السمعية كليـــة الـــتربيـــة، جـــامعــــــة القصيـــم

2 أستــــاذ الــتربيــــة الخــــاصــــــة المشــــارك كليــة الــتربيــة جــامعــــة القصيــــم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن اتجاهات معلمي ذوي الإعاقة السمعية نحو استخدام إستراتيجية التعلم التعاوني في تطوير التفاعل الاجتماعي لطلابهم. تكونت العينة من معلمي ذوي الإعاقة السمعية في منطقة القصيم، وشارك في الدراسة (62) من الذكور و(33) من الإناث، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الكمي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن اتجاهات المعلمين نحو استخدام إستراتيجية التعلم التعاوني في تطوير التفاعل الاجتماعي بين الطلاب (إيجابية) وتساعد في المشاركة بين التلاميذ بعضهم ببعض، وكذلك تزيد مستوى التنافس بين التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية وبين أقرانهم السامعين، وأيضا تقلل الخوف والقلق في عملية التعلم، وتخلق الشعور القوي بالانتماء للمجموعة، وأن أكثر المقررات الدراسية تأثراً بالإستراتيجية من وجهة نظر المعلمين هو مقرر التربية البدنية في حين أن أقل المقررات تأثراً هو مقرر اللغة الإنجليزية. وأظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة في اتجاهات معلمي ذوي الإعاقة السمعية نحو استخدام إستراتيجية التعلم التعاوني في تطوير التفاعل الاجتماعي تعزى لمتغير الخبرة التعليمية ونوع المقرر، بينما كشفت النتائج عن وجود فروق في متغير الجنس ولصالح المعلمات، وفي متغير المرحلة الدراسية ولصالح المرحلة الثانوية.
The study aimed to reveal the trends of teachers with hearing disabilities towards using a collaborative learning strategy in developing social interaction for their students. The sample consisted of teachers with hearing impairment in the Qassim region, 62 male and 33 female participants in the study, The study relied on the quantitative descriptive approach and used the identification as a tool for data collection. The results of the study found that teachers' trends towards the use of collaborative learning strategy in developing social interaction among students (positive) helps to engage pupils with each other, also increases the level of competition between pupils with hearing disabilities and their hearing peers, also reduces fear and anxiety in the learning process, creates a strong sense of belonging to the group, and the most strategically influenced curriculum from the teacher's point of view is physical education, while the least influenced course is English. The results of the study showed that there were no statistically significant differences between the responses of the study sample members in the trends of teachers with hearing disabilities towards the use of a collaborative learning strategy in the development of social interaction attributable to the variable educational experience and the Type of rapporteur, while the results revealed differences in the sex variable and for the benefit of female teachers, the school and secondary level variables.

الكلمات الرئيسية