واقـع مشاركـة أولياء الأمور في إعـداد الخطة التـربـويـة الفـرديــة لـــذوي الإعـــاقـــة الفكــريــة بمنطقــة القصيـــم The Reality of Family Participation in the Individual Education Plan (IEP) for Individuals with Intellectual Disabilities in the Qassim Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستـــاذ الـــتربيـــة الخـــاصــــــة قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة القصيم

2 مــــــاجستــــــير تـــربيــــــة خـــاصـــة قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة مشاركة أولياء الأمور في إعداد الخطة التربوية الفردية لذوي الإعاقة الفكرية بمنطقة القصيم من وجهة نظر أولياء الأمور، والكشف عن حدود المشاركة، والتعرف على المعوقات التي تحول دون المشاركة. بلغت عينة الدراسة (104) من أولياء أمور التلاميذ ذوي الإعاقة الفكرية بمدارس الدمج الابتدائية. تم استخدام المنهج الوصفي المسحي. كما تم تصميم استبانة كأداة لجمع البيانات، وتوصلت الدراسة إلى أن أولياء الأمور غالباً يشاركون في إعداد الخطة التربوية الفردية. إضافة الى ان حدود مشاركة أولياء الأمور في إعداد الخطة التربوية الفردية جاءت بدرجة "أحياناً"، كما كانت ابرز المعوقات هي استفراد الاختصاصيين من فريق العمل بالقرارات المتعلقة بالخطة بصفتهم الأكثر خبرة، وانشغالهم بعدة أعمال تأخذ الكثير من وقتهم، وعدم وجود تغذية راجعة لإعلامهم بتطورات تقدم ابنهم في تنفيذ الخطة التربوية الفردية. وبناءً على النتائج توصي الدراسة: بضرورة عقد دورات تدريبية للأخصائيين التربويين حول المهارات اللازمة للتواصل الفعّال مع أولياء الأمور، وتعزيز المشاركة بين المدرسة وأولياء الأمور من خلال تقديم تغذية راجعة لأولياء الأمور حول درجة تطور ابنهم في تنفيذ الخطة التربوية الفردية.
The study aimed to identify the degree of parents' participation in the preparation of the individual educational plan for people with intellectual disabilities in the Qassim region from the parents' perspectives, to reveal the limits of participation, and to identify the obstacles that prevent sharing. The study sample consisted of (104) parents of pupils with intellectual disabilities in the integrated primary schools. A descriptive survey methodology owas used, and a questionnaire was also designed as a data collection tool, and the study concluded that parents often participate in the preparation of the individual educational plan. In addition, the limits of parents' participation in the preparation of the individual educational plan came to the degree of “sometimes.” The most prominent obstacles were the specialists from the work team making decisions related to the plan in their capacity as the most experienced, and their preoccupation with several tasks that take a lot of their time, and the lack of feedback to inform them of progress developments . their son in the implementation of the individual educational plan. Based on the results, the study recommends: The need to hold training courses for educational specialists on the skills necessary for effective communication with parents, and to enhance participation between the school and parents by providing feedback to parents on the degree of development of their son. in implementing the individual educational plan.

الكلمات الرئيسية