مستوى تطبيق معلمي التوحُّد لاستراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي في برامج التوحُّد التابعة لوزارة التعليم بمنطقة القصيم The Level Of Autism Teachers' Application Of Applied Behavior Analysis Strategies In The Autism Programs Of The Ministry Of Education In The Qassim Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير تربية خاصة – كلية التربية جـــــــامعـــــــة أم القـــــــري

2 أستــــــاذ علــــــم النفــــــس جـــــــامعـــــــة أم القـــــــري

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مستوى تطبيق معلمي التوحُّد لاستراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي في برامج التوحُّد التابعة لوزارة التعليم بمنطقة القصيم، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي، وللإجابة عن أسئلة الدراسة: تم بناء استبانة تضمنت الصورة النهائية لها (33) فقرة، مقسمة على ثلاثة محاور، وتم التحقق من صدق أداة الدراسة وثباتها، وطبقت الصورة النهائية للاستبانة على عينة بلغت (25) معلمًا، وهي كامل مجتمع البحث؛ وذلك لقلة معلمي ومعلمات التوحُّد في منطقة القصيم، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى معرفة معلمي التوحُّد لاستراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي في برامج التوحُّد التابعة لوزارة التعليم بمنطقة القصيم كان بدرجة مرتفعة، كما أشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى تطبيق معلمي التوحُّد لاستراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي كان بدرجة متوسطة، كما أشارت النتائج كذلك إلى أن مستوى معوقات تطبيق استراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي على الدرجة الكلية كان بدرجة مرتفعة، وأظهرت نتائج الدراسة الحالية أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند (a ³ 0.05) على الدرجة الكلية وعلى المحاور الفرعية في استخدام استراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي تُعزَى إلى المؤهل العلمي لمعلمي التوحُّد، وكذلك أظهرت نتائج الدراسة الحالية أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند  (a ³ 0.05) على الدرجة الكلية وعلى المحاور الفرعية في استخدام استراتيجيات تحليل السلوك التطبيقي تُعزَى إلى سنوات الخبرة لمعلمي التوحُّد.
The current study aimed to determine the level of autism teachers’ application of applied behavior analysis strategies in the autism programs of the Ministry of Education in Qassim region. The study relied on the descriptive survey method. In order to answer the study questions, a questionnaire was constructed which the final form included (33) paragraphs divided into three axes, and the validity and reliability of the study instrument were verified. The final form of the questionnaire was applied on a sample of (25) teachers, which is the entire research community, due to the lack of male and female teachers of autism in Qassim region. The results of the study indicated that the level of knowledge of autism teachers of applied behavior analysis strategies in the autism programs of the Ministry of Education in Qassim region was a high score. The results also indicated that the level of autism teachers' application of the applied behavior analysis strategies was moderately, and the obstacles to the application of applied behavior analysis strategies to the total score was a high score. The results of the current study showed that there were no statistically significant differences at (a ≤ 0.05) on the total score and on the sub-axes in the use of Applied Behavior Analysis strategies due to the academic qualification of autism teachers. Also, it showed that there are no statistically significant differences at (a ≤ 0.05) on the total score and on the sub-axes in the use of applied behavior analysis strategies due to the years of experience of autism teachers.

الكلمات الرئيسية