أبرز المشكلات السلوكية التي يظهرها الطلبة من ذوي الإعاقة الفكرية في الفصل الدراسي من وجهة نظر معلمي مدينة مكة المكرمة The most prominent behavioral problems that students with disabilities appear in the classroom from the point of view of the teachers of Makkah region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بـــاحـــث مـــاجستـير – قســـم الـــتربيـــة الخـــاصـــة جــــــامعــــــة أم القــــــــــــري

2 أستـــاذ الـــتربيـــة الخـــاصـــة المشـــــــــارك جــــــامعــــــة أم القــــــــــــري

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على أبرز المشكلات السلوكية التي يظهرها الطلبة من ذوي الإعاقة الفكرية في الفصل الدراسي من وجهة نظر معلمي منطقة مكة المكرمة، ومستوى معرفة المعلمين بأبرز المشكلات السلوكية التي يظهرها الطلبة من ذوي الإعاقة الفكرية في الفصل الدراسي، وأهم الاستراتيجيات المستخدمة في علاج المشكلات السلوكية من قبل المعلمين. وتكونت العينة من (104) من معلمي التربية الخاصة (الإعاقة العقلية) طبق عليهم استبانة لاستقصاء واقع أبرز المشكلات السلوكية التي يظهرها الطلبة من ذوي الإعاقة الفكرية في الفصل الدراسي من وجهة نظر معلمي منطقة مكة المكرمة، وباستخدام المنهج الوصفي التحليلي، من اهم نتائج الدراسة أن مستوى معرفة المعلمين للمشكلات السلوكية للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية المتعلق ببعد (المشكلات السلوكية داخل الفصل) كان مرتفع، وأن معلمي التربية الخاصة يستخدمون العديد من الاستراتيجيات لعلاج المشكلات السلوكية لدي الأطفال وقد جاء ذلك بنسبة مرتفعة. ومن أهم التوصيات ضرورة توعية المعلمين بأهم المشكلات السلوكية الشائعة والمنتشرة لدي التلاميذ ذوي الإعاقة، وضرورة إعداد وتخطيط المناهج الملائمة والمناسبة للتلاميذ ذوي الإعاقة الفكرية بما يتناسب مع المشكلات السلوكية الشائعة لديهم.
The study aimed to identify the most prominent behavioral problems that students with intellectual disabilities appear in the classroom from the point of view of teachers in Makkah Al-Mukarramah region, and the level of teachers' knowledge of the most prominent behavioral problems that students with intellectual disabilities display in the classroom, and the most important strategies used in treating behavioral problems by before teachers. The sample consisted of (104) teachers of special education (mental disability). A questionnaire was applied to them to investigate the reality of the most prominent behavioral problems that students with intellectual disabilities appear in the classroom from the point of view of teachers in Makkah Al-Mukarramah region, and by using the analytical descriptive approach. One of the most important results of the study is that The level of teachers' knowledge of the behavioral problems of children with intellectual disabilities related to the (behavioral problems in the classroom) dimension was high, and that special education teachers use many strategies to treat children's behavioral problems, and this came at a high rate. One of the most important recommendations is the need to educate teachers about the most common and widespread behavioral problems among students with disabilities, and the need to prepare and plan appropriate and appropriate curricula for students with intellectual disabilities in line with their common behavioral problems.

الكلمات الرئيسية