التحديات التي تواجه معلمي الصم وضعاف السمع فـي تكييـف المنـاهــج في ضــوء بعــض المتغيــرات من وجهة نظر المعلمين والمشرفين بالمرحلة الابتــدائيــة بمنطقــة حــائــل Challenges Confronting Teachers of Deaf and Hard Hearing Students in Adapting Curriculums in The Light of Some Variables from The Point of View of Teachers and Supervisors of Elementary Scho

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بـــــــاحـــــــث مـــــــاجستـــــــير قســـم الـــتربيـــة الخـــاصـــة –جــامعــة القصيــم

2 أستـــــاذ الـــــتربيـــــة الخـــــاصـــــــة كليــــة الــــتربيــــة-جــــامعــــة القصيــــم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع التحديات التي تواجه معلمي الصم وضعاف السمع في تكييف المناهج في ضوء بعض المتغيرات من وجهة نظر المعلمين والمشرفين بالمرحلة الابتدائية بمنطقة حائل، وتكون مجتمع الدراسة من معلمي ومعلمات الصم وضعاف السمع من حملة البكالوريوس المتخصصين، أو الدراسات العليا أو ممن يحملون الدبلوم من المعلمين والمعلمات في التربية الخاصة، وكذلك من المشرفين، تحت إدارة التربية والتعليم في منطقة حائل لعام 1442-1443ه، وتكونت عينة الدراسة من (70 معلماً) حيث اعتمدت هذه الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت الدراسة أداة الاستبانة لجمع المعلومات، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن وجهة نظر المعلمين والمشرفيين في انتشار التحديات التي تواجه معلمي الصم وضعاف السمع في عملية تكييف المناهج جاءت بدرجة متوسطة، حيث جاء في المرتبة الأولى التحديات التي تتعلق بتكييف أهداف المنهج ثم المتعلقة بتكييف محتواه، ثم التحديات المتعلقة بالتقويم. كما توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً في التحديات التي تواجه معلمي الصم وضعاف السمع، والمشرفين تعزى للمؤهل العلمي أو سنوات الخبرة بمنطقة حائل.
The study aimed to identify the reality of the challenges facing teachers of deaf and hard of hearing in adapting curricula in the light of some variables from the point of view of teachers and supervisors at the primary stage in the Hail region. The study population consisted of teachers of deaf and hard of hearing who hold specialized bachelor’s degrees, or postgraduate studies or who hold a diploma from teachers in special education, as well as supervisors, under the Department of Education in the Hail region for the year 1442-1443 AH.  The study sample consisted of (70 teachers). This study adopted the descriptive method. The study used a questionnaire tool to collect information. The results of the study concluded that the teachers and supervisors' viewpoints regarding the spread of challenges facing teachers of the deaf and hard of hearing in the process of adapting the curricula came to a medium degree. Where the challenges related to adapting the objectives of the curriculum came in the first place, then those related to adapting its content, then the challenges related to evaluation. The results of the study also found that there were no statistically significant differences in the challenges facing deaf and hard of hearing teachers, and supervisors, due to academic qualifications or years of experience in the Hail region.

الكلمات الرئيسية