التحكــم الانتباهــي وعلاقتــه ببعــض المتغيــرات لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدارس الملك عبدالله الثاني للتميز Attentional Control and its' relationship to some variables among secondary school students in King Abdullah II Schools for Excellence

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستــــاذ مشــــارك- قســــم التربيــــة الخاصــــة جــــامعــــة الحســــين بــــن طــــلال

2 أستــاذ مشــارك-قســم علــم النفــــس الــتربــــوي جــــامعــــة الحســــين بــــن طــــلال

المستخلص

هدفت هذه الدراسة التعرف على التحكم الانتباهي وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدارس الملك عبد الله الثاني للتميز، تم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية بحيث تكونت من جميع طلبة الصف الثاني الثانوي في مدرسة الملك عبدالله للتميز في محافظة العقبة وعددهم (62) طالباً وطالبة، وقد تم استخدام مقياس التحكم الانتباهي المعد من قبل (Derryberry & Reed, 2002) والمكون من بعدين: تركيز الانتباه وتحويل الانتباه، وأظهرت النتائج  وجود مستوى متوسط للتحكم الانتباهي على الدرجة الكلية للمقياس ولكل بعد من بعديه، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق في درجة التحكم الانتباهي تعزى لمتغيرات الجنس، والدراسة في مراكز مسائية، واستخدام الانترنت للعب والتسلية، في حين وجدت فروق في كل من الدرجة الكلية على مقياس التحكم الانتباهي وبعد تركيز الانتباه تعزى لمتغير عدد ساعات الدراسة اليومية لصالح الطلبة الذين يدرسون يومياً من ثلاث إلى خمس ساعات.
يوصي الباحثان بعدد من التوصيات منها: ضرورة اعادة النظر في المهمات التعليمية المقدمة للطلبة المتميزين بحيث تواكب قدرتهم وتستثير انتباههم وتركيزهم.
This study aimed to identify Attentional Control and its' relationship to some variables among secondary school students in King Abdullah II Schools for Excellence, the study sample consisted of (62) male and female students, who were selected purposefully. The Attentional -control scale prepared by (Derryberry & Reed, 2002) was used, which consists of two dimensions: Attention focusing and Attention shifting. The results showed that there was a moderate level of attentional control on the total score of the scale and on each of its' dimensions. The results also showed that there were no differences in the degree of attentional control due to gender, studying in evening centers, and using the Internet for play and entertainment, Whereas, differences were found in both the total score on the attentional control scale, and attention focusing due to the number of daily study hours in favor of students who study from three to five hours a day.
The researcher recommended several recommendations, including: Reconsidering the educational tasks presented to outstanding students, making them leaders and stimulating their attention and focus.

الكلمات الرئيسية