Faculty Members’ Attitudes and Knowledge of Gifted Students and their Education at Saudi Universities اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية ومدى معرفتهم بالطلبة الموهوبين وتعليم الموهوبين
This study aimed to investigate faculty members’ attitudes and knowledge of gifted students and their education at Saudi universities. It also attempted to investigate the correlation between their attitudes and knowledge considering different sub-groups of faculty members. A cross-sectional correlational design was applied and a questionnaire with a sample of 170 faculty members from four Saudi universities was used for data collection. The overall result showed that faculty members from Saudi universities held slightly positive attitudes towards gifted students and their education. In addition, A significant positive correlation between faculty members’ attitudes and their knowledge was established. Faculty members who have received courses in gifted education were found to be more knowledgeable and are more likely to hold positive attitudes towards gifted students and gifted education at the university level. In addition, faculty members from theoretical colleges (e.g., College of Education) held significantly higher attitudes than other colleges. The study’s results recommend that faculty members at Saudi universities require more training regarding the characteristics of gifted students; their cognitive, social, and psychological needs; and gifted education in general.
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية ومدى معرفتهم بالطلاب الموهوبين وتعليم الموهوبين. كما استهدفت الدراسة تقصي العلاقة بين اتجاهات أعضاء هيئة التدريس ومدى معرفتهم بخصائص الطلاب الموهوبين وتعليم الموهوبين مع الأخذ بالاعتبار بعض المجموعات الفرعية لأعضاء هيئة التدريس. واتبع الباحث المنهج الارتباطي باستخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وأكمل الاستبانة عينة من (170) عضواً من أعضاء هيئة التدريس من أربع جامعات سعودية. وأظهرت النتائج أن أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية يحملون اتجاهات إيجابية تجاه الطلاب الموهوبين وتعليمهم. بالإضافة إلى ذلك، أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباط إيجابية ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات أعضاء هيئة التدريس ومدى معرفتهم بالطلبة الموهوبين وتعليم الموهوبين. وتبين كذلك أن أعضاء هيئة التدريس الذين تلقوا دورات في تعليم الموهوبين كانوا أكثر دراية في تعليم الموهوبين ومن المرجح أن يحملوا اتجاهات إيجابية أكبر تجاه الطلاب الموهوبين وتعليم الموهوبين في المرحلة الجامعية. وأيضًا أشارت النتائج إلى أن أعضاء هيئة التدريس من الكليات النظرية (مثل، كلية التربية) لديهم اتجاهات إيجابية أعلى من الكليات الأخرى. وأوصت الدراسة بأهمية تقديم التدريب لأعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية فيما يتعلق بخصائص الطلاب الموهوبين؛ احتياجاتهم المعرفية، والاجتماعية، والنفسية؛ وتعليم الموهوبين بشكل عام.
Alsamani, Omar Abdullah. (2023). Faculty Members’ Attitudes and Knowledge of Gifted Students and their Education at Saudi Universities اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية ومدى معرفتهم بالطلبة الموهوبين وتعليم الموهوبين. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 15(55.1), 41-75. doi: 10.21608/sero.2023.296735
MLA
Omar Abdullah Alsamani. "Faculty Members’ Attitudes and Knowledge of Gifted Students and their Education at Saudi Universities اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية ومدى معرفتهم بالطلبة الموهوبين وتعليم الموهوبين", مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 15, 55.1, 2023, 41-75. doi: 10.21608/sero.2023.296735
HARVARD
Alsamani, Omar Abdullah. (2023). 'Faculty Members’ Attitudes and Knowledge of Gifted Students and their Education at Saudi Universities اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية ومدى معرفتهم بالطلبة الموهوبين وتعليم الموهوبين', مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 15(55.1), pp. 41-75. doi: 10.21608/sero.2023.296735
VANCOUVER
Alsamani, Omar Abdullah. Faculty Members’ Attitudes and Knowledge of Gifted Students and their Education at Saudi Universities اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية ومدى معرفتهم بالطلبة الموهوبين وتعليم الموهوبين. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2023; 15(55.1): 41-75. doi: 10.21608/sero.2023.296735