Collaboration with Families, Teachers, and Other Professionals in School Settings: A systematic Review التعـــاون مـــع الأســـر والمعلميـــن والمهنييـــن الآخـــريـــن فـــي بيئـــات المـــدرســة: مــراجعــة منهجيــة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant prof. Special Education Department, University of Tabuk

المستخلص

ABSTRACT: Having effective collaboration skills is one of the most necessary skills that both families and educators need to demonstrate in order to meet their students’ needs. Today, effective collaboration between school and home is required more than ever in schools because collaboration helps assure that students receive well-coordinated supports to meet their needs, and it also demonstrates respect and equality among teachers, school personnel, and families. In addition, school-home collaboration is important because schools currently have students from different cultural, linguistic, social, and ethnic backgrounds, and it is also legally required by IDEIA. In the preparation of this paper, (17) studies published between (2004 and 2020) in the United States were reviewed to identify the most important components that need to be considered to foster collaboration with families, teachers, and other professionals in school settings. The review led to the identification of three components: (a) understanding the cultural and social backgrounds of the students’ families, (b) providing supports for the students’ families in school and at home, and (c) training teachers and other professionals in school settings to develop their collaboration skills. Implications for effective collaboration are identified and discussed. The study recommends that it is necessary to encourage positive collaboration between families and professionals. Schools should spend more interest of positively influencing the cultural and social system of families in order to meet their needs and the needs of their children.
الملخص: يعد امتلاك مهارات التعاون الفعال أحد أكثر المهارات الضرورية التي تحتاج كل من الأسر والمعلمين لإثباتها من أجل تلبية احتياجات طلابهم. اليوم، التعاون الفعال بين المدرسة والمنزل مطلوب أكثر من أي وقت مضى في المدارس؛ لأن التعاون يساعد في ضمان حصول الطلاب على دعم جيد لتلبية احتياجاتهم، كما أنه يظهر الاحترام والمساواة بين المعلمين وموظفي المدرسة والأسر. بالإضافة إلى ذلك، يعد التعاون بين المدرسة والمنزل أمرًا مهمًا لأن المدارس تضم حاليًا طلابًا من خلفيات ثقافية ولغوية واجتماعية وعرقية مختلفة، كما أنها مطلوبة قانونًا من قِبل قانون تعليم الأفراد ذوي الإعاقة.  في هذه الورقة تمت مراجعة (17) دراسة نُشرت بين الأعوام (2014-2020) في الولايات المتحدة الأمريكية لتحديد أهم المكونات التي يجب مراعاتها لتعزيز التعاون مع الأسر والمعلمين وغيرهم من المتخصصين في البيئات المدرسية. أدت المراجعة إلى تحديد ثلاثة مكونات:

فهم الخلفيات الثقافية والاجتماعية لأسر الطلاب.
تقديم الدعم لأسر الطلاب في المدرسة والمنزل.
تدريب المعلمين والمهنيين الآخرين في بيئات المدرسة لتطوير مهارات التعاون لديهم. تم تحديد ومناقشة الآثار المترتبة على التعاون الفعال. توصي الدراسة بضرورة تشجيع التعاون الإيجابي بين الأسر والمهنيين، وأن تبذل المدارس المزيد من الجهد من حيث التأثير الإيجابي على النظام الثقافي والاجتماعي للأسر، من أجل تلبية احتياجاتهم واحتياجات أطفالهم.

الكلمات الرئيسية