واقع عمليات التعليم والتعلُّم القائمة على علم التربية الرَّقْميَّة للطلاب ذوي صعوبات التعلُّم من وجهة نظر معلميهم The reality of Teaching and Learning Processes Based on Digital Pedagogy for Students with Learning Disabilities From Their Teachers’ Point of View

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــــاذ مســـاعـــد بقســـم تقنيـــات التعليـــم بجـــامعــــــة جـــــــــدة

المستخلص

هدَفَت الدراسةُ إلى التعرف على واقع عمليات التعليم والتعلُّم القائمة على علم التربية الرَّقْميَّة للطلاب ذوي صعوبات التعلُّم، بناءً على نتائج تشخيص واقع هذه العمليات، والكشف عن المعوِّقات التي تَحُول دون تحسينها، بالإضافة إلى عرض أبرز المقترَحات لتحسين هذ العمليات. ولقد اعتمدت الدراسة في منهجها التصميمَ الكمي؛ حيث استخدمته الباحثة لتحليل الاستبانة؛ للتعرُّف على واقع عمليات التعليم والتعلُّم القائمة على علم التربية الرَّقْميَّة للطلاب ذوي صعوبات التعلُّم. ووزعت الباحثةُ الاستبانةَ على مُعلِّمي الطلاب ذوي صعوبات التعلُّم في المنطقة الغربيَّة في مدارس المملكة العربيَّة السعوديَّة، وحصلت الباحثة على (256) استجابة. بعد ذلك حلَّلَت الباحثةُ هذه البياناتِ احصائيًا، وجاءت أهم نتائج الدراسة، أن نسبة الموافقة بين أفراد الدراسة كانت عالية حول ما يخص واقع عمليات التعليم والتعلُّم القائم على علم التربية الرَّقْميَّة للطلاب ذوي صعوبات التعلُّم؛ كما ظهرت فروق ذات دلالة إحصائيَّة في محور تصوُّرات/ معتقدات مُعلِّمي الطلاب ذوي صعوبات التعلُّم حول عمليات التعليم والتعلُّم القائمة على علم التربية الرَّقْميَّة لصالح الإناث مقابل الذكور، بينما لا توجد فروقٌ ذاتُ دلالة إحصائيَّة في بقية المحاور تُعزى للجنس. أما في محورَي تصوُّرات/ معتقَدات مُعلِّمي الطلاب ذوي صعوبات التعلُّم حول عمليات التعليم والتعلُّم القائمة على علم التربية الرَّقْميَّة، وتحديات مُعلِّمي الطلاب ذوي صعوبات التعلُّم حول عمليات التعليم والتعلُّم القائمة على علم التربية الرَّقْميَّة، فقد ظهرت فروق ذات دلالة إحصائيَّة لصالح الدراسات العُليا مقابل البكالوريوس، بينما لا توجد فروقٌ ذاتُ دلالة إحصائيَّة في بقية المحاور تُعزى للمؤهل. بالإضافة لِمَا سبَق، أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة في جميع مَحاوِر الدراسة عدا محور تحدِّيات مُعلِّمي الطلاب ذوي صعوبات التعلُّم حول عمليات التعليم والتعلُّم القائمة على علم التربية الرَّقْميَّة، تُعزى لعدد الدورات التدريبيَّة لصالح الحاصلين على ستة دورات فأكثر مقابل خمسة دورات فأقل.
The study aimed to present the reality of teaching and learning processes based on digital pedagogy for students with learning difficulties, based on the results of diagnosing the reality of these processes and revealing the obstacles that prevent their improvement, in addition to presenting suggestions to improve these processes. Whereas, the study relied in its quantitative design approach for its Methodology. The researcher used this approach to analyze the questionnaire to identify the reality of teaching and learning processes based on digital pedagogy for students with learning difficulties. The researcher distributed the questionnaire on teachers of students with learning difficulties in the western region in the schools of the Kingdom of Saudi Arabia, and the researcher obtained (256) questionnaires. Then, the researcher analyzed these data inferentially. The Main results of the study showed that, the study members agree on the reality of teaching and learning processes based on digital pedagogy for students with learning difficulties. Also, there are statistically significant differences in the axis of perceptions/beliefs of teachers of students with learning difficulties about teaching and learning processes based on digital pedagogy in favor of females versus males. While there are no statistically significant differences in the rest of the axes due to gender. Moreover, there are statistically significant differences in the axial perceptions/beliefs of teachers of students with learning disabilities about teaching and learning processes based on digital pedagogy, and the challenges of teachers of students with learning disabilities about teaching and learning processes based on digital pedagogy in favor of graduate studies versus bachelors, while there are no Statistically significant differences in the rest of the axes due to qualification. In addition, there are statistically significant differences in all axes of the study except for the challenges of teachers of students with learning difficulties about teaching and learning processes based on digital pedagogy, due to the number of training courses in favor of those who obtained )6( courses or more compared to )5( courses or less.

الكلمات الرئيسية