أثر إستراتيجية تعليم الكتابة الإستراتيجية والتفاعلية على الميول نحو التعبير الكتابي لدى الطالبات ضعيفات السمع في المرحلة الثانوية The Effect of the Strategic and Interactive Writing Instruction(SIWI) on Tendencies towards Writing Composition among Hard of Hearing High School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مشــرفة عمــوم بمــركــز تطــويــر المنــاهــج دكتوراه الفلسفة في التربية الخاصة من جامعة الملك سعود أستـــــاذ الــتربيـــــة الخــــاصـــــة جــــــــامعـــــة المــــــــلك سعـــــود

2 أستـــــاذ الــتربيـــــة الخــــاصـــــة جــــــــامعـــــة المــــــــلك سعـــــود

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من أثر إستراتيجية تعليم الكتابة الإستراتيجية والتفاعلية على الميول نحو التعبير الكتابي لدى الطالبات ضعيفات السمع في المرحلة الثانوية، واستخدمت الباحثتين المنهج شبه التجريبي، بحيث اشتملت المجموعة التجريبية على عدد (8) طالبات، وبلغ عدد المجموعة الضابطة (8) طالبات، وكشفت النتائج ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في مستوى الميول نحو التعبير الكتابي لدى الطالبات ضعيفات السمع في القياس القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي. وجاءت أبرز التوصيات مؤكدة على دور المعلم في تنمية الميول لدى الطلاب من خلال القيام بتحقيق ذاتية الطلاب عبر زرع الثقة في أنفسهم وتعزيز ميولهم ودعمها من خلال استخدام الإستراتيجيات التفاعلية والابتعاد عن الطرق التقليدية في التدريس، مع التركيز على الميول وضرورة تضمينها في المحتوى الدراسي من خلال استخدام أساليب واستراتيجيات حديثة فعالة يكون المتعلم عنصراً فعالاً فيها.
This study aimed to verify the effect of the interactive writing instruction strategy on the tendencies towards written expression among students with hard of hearing impairments in the secondary stage. The researchers used the quasi-experimental approach, so that the experimental group included (8) female students, and the number of the control group was (8) female students. The results revealed that there were statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group members in the tendencies towards written expression among the hearing impaired female students in the secondary stage in the pre and post measurements in favor of the post measurement. The most prominent recommendations were emphasizing the role of the teacher in developing students' tendencies by realizing students' self-esteem by instilling confidence in themselves and strengthening and supporting their tendencies through the use of interactive strategies and moving away from traditional methods of teaching. With a focus on tendencies and the need to include them in the academic content through the use of effective modern methods and strategies in which the learner is an active element.

الكلمات الرئيسية