دور البيئــة متعـددة الحـواس في تنميـة مهـارات التعلــم لذوي صعوبــات التعلــم من وجهــة نظر معلميهـــم بالمملكــــة العــربيــة السعــوديــــة The Multisensory Environment Role in Developing the Learning Skills of Those with Learning Difficulties in Saudi Arabia from the Viewpoint of Their Teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محاضر في عمادة السنة الأولى المشتركة- تخصص تربية خاصة- مسار صعوبات تعلم جـــامعـــة المـــلك سعـــود- المملكـــة العـــربيـــة السعـــوديـــة

المستخلص

هدفت الدراسة الكشف عن دور البيئة متعددة الحواس في تنمية مهارات التعلم لذوي صعوبات التعلم بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر معلميهم، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، واعتمدت على الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت الدراسة على عينة بلغت (116) ممن يدرسون لذوي صعوبات التعلم بمنطقة الرياض التعليمية بالمملكة العربية السعودية موزعين وفق متغيرات النوع (ذكور/ إناث) والمؤهل (تربوي/ غير تربوي) والمرحلة (ابتدائية/ متوسطة/ ثانوية)، وأشارت النتائج إلى أن دور البيئة متعددة الحواس في تنمية مهارات التعلم (المعرفية/ الوجدانية/ الأدائية) جاء مرتفعاً، كما أشارت النتائج لعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في رؤية عينة الدراسة تعزى لمتغير النوع أو المرحلة التعليمية، بينما وجدت فروق في استجاباتهم تعزى لمتغير المؤهل لصالح ذوي المؤهل التربوي.
This study aimed to reveal the role of the multisensory environment in developing the learning skills of those with learning difficulties in the Kingdom of Saudi Arabia from the viewpoints of their teachers. For meeting such an end, the descriptive approach was used, and a questionnaire was used to collect data. The study was administered to a sample consisting of (116) students with learning difficulties in the Riyadh educational district in the Kingdom of Saudi Arabi. They were categorized according to the variables of gender (male / female); qualification (educational / non-educational); and stage (primary / preparatory / secondary). The results indicated that the role of the multi-sensory educational environment in developing learning skills (cognitive / affective / behavioral) was high. The results also indicated that there were no statistically significant differences in the vision of the study sample due to the variables of type or the educational stage, while there were differences in their responses due to the qualification variable in favor of those with educational qualification.

الكلمات الرئيسية