تصــور مقتــرح لتطــويــر الأنظمــة الــداعمــة لحقـوق الطلبـة ذوي الإعاقـة في المملكـة العربيــة السعــوديـــة فـــي ضــوء القــوانيــن الأمــريكيــة A Proposed Vision for the Development of Systems that Support the Rights of Students with Disabilities in the Kingdom of Saudi Arabia in the Light of American Acts

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بـــــاحثـــــة دكتــوراه بقســم الــتربيــــة الخــاصــة كليـــــة الـــــتربيـــــة- جـــــامعة المـــــلك سعـــــود

2 محـــــاضـــــر بقســـــم الـــــتربيـــــة الخـــــاصـــــة كلية التربية- جامعة الأمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقديم تصورًا مقترحًا لتطوير الأنظمة الداعمة لحقوق الطلبة ذوي الإعاقة في المملكة العربية السعودية في ضوء القوانين الأمريكية؛ وذلك من خلال الاستناد إلى أبرز عناصر القوانين الأمريكية التي تدعم حق الطلبة ذوي الإعاقة في التعليم في جميع المراحل التعليمية، ومقارنتها بواقع تعليمهم في المملكة العربية السعودية؛ وذلك عن طريق تحليل الأنظمة والتشريعات المحلية والأدلة الوزارية التنظيمية والإجرائية للتربية الخاصة، بالإضافة إلى الرجوع إلى الأدب التربوي واستعراض نتائج الدراسات السابقة التي تناولت تعليم الطلبة ذوي الإعاقة في المملكة. وعليه، اُستُنتِج من خلال البحث بأن مجال تعليم الطلبة ذوي الإعاقة في المدارس والجامعات السعودية قد حُظي باهتمامٍ واضحٍ وتطوراتٍ ملحوظة، كما أن معظم الأنظمة والسياسات في المملكة منبثقة إلى حدٍ كبير من قوانين الولايات المتحدة الأمريكية، كذلك فإن في غياب الأساس القانوني أو الإجراءات القانونية التي تتبع عدم الالتزام بالأنظمة السعودية قد يجعل الجهود المبذولة تقتصر على الجانب النظري. وبناءً على ذلك، قدمت الباحثات عدد من التوصيات للتحسين، ومن أبرزها: (أ) إصدار قانون محلي واضح للطلبة ذوي الإعاقة، يحدد الحقوق والالتزامات لكافة أطراف العملية التعليمية، وإجراءات المساءلة القانونية، والضمانات الإجرائية بشكل تفصيلي؛ و(ب) تعيين هيئة رقابية مسؤولة عن متابعة الالتزام بالقانون وتطبيقه وتحديد إجراءات المساءلة القانونية التابعة لعدم الالتزام به؛ و(ج) الاستفادة من قانون الولايات المتحدة في تحديث الأدلة التنظيمية والإجرائية الحالية أو استحداث أدلة جديدة وتعميمها.
The purpose of the current research is to provide a proposed vision for developing systems that support the rights of students with disabilities in the Kingdom of Saudi Arabia (KSA) considering American acts. For this purpose, we focused on the key clauses of American acts that support the right of students with disabilities at all levels of education and compared them with their current education in KSA; by analysing the local regulations and legislation in addition to the ministerial regulatory and procedural guides for special education, review the educational literature and the results of previous studies that dealt with the education of students with disabilities in the KSA. Findings showed that the field of educating students with disabilities in Saudi schools and universities received a remarkable attention and development. They also concluded that most of the systems and policies in the KSA are derived from the American acts. However, the absence of legal grounds or procedures due to non-compliance with Saudi regulations kept all the effort made in that regard at the theoretical level. Accordingly, the researchers recommended: (a) enacting a clear local act for students with disabilities that defines in detail the rights and obligations of all parties to the educational process, legal accountability procedures, and procedural guarantees; (b) appointing a supervisory authority responsible for ensuring compliance with the act and its implementation and defining legal accountability procedures for non-compliance; and (c) making use of American acts to update existing regulatory and procedural evidence or create and generalize new evidences.

الكلمات الرئيسية