Special Education Teachers' Perceptions of Challenging Behaviors in Students with Intellectual Disabilities تصــــورات معلمــي الــــتربيــــة الخــــاصــــة حـول التحديــات السلــوكيــة للطلبــة ذوي الإعــاقـة الفكـريــة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistance Professor Special Education Department, Taif University

المستخلص

The purpose of this qualitative study was to examine teachers' perspectives on the prevalence and interventions of challenging behaviors among students with intellectual disabilities. Seven special education teachers were specifically chosen to take part in individual interviews and focus groups in Taif city. Using Merriam's (2009) approach to constant comparative of the cases, the date from interviews and focus groups were transcribed and analyzed in conjunction with demographic background, teaching materials, and students' behavior plans. Three measure themes emerged that explained the challenging behaviors' prevalence and intervention, which included: (a) the most prevalent disruptive behaviors' (b) pre-behavior occurrence procedure; and (c) the most effective intervention technique. The study recommends deeply investigation in which intervention better suit a specific challenging behaviors and consider new intervention approaches. Finally, the author suggests further examination of the effect of challenging behaviors on teachers' self-efficacy, job satisfaction, and emotional exhaustion.
الغرض من هذه الدراسة النوعية اكتشاف تصورات المعلمين حول انتشار المشكلات السلوكية وطرق التدخل الملائمة للطلبة ذوي الإعاقة الفكرية. سبعة معلمي تربية خاصة من مدينة الطائف تم اختيارهم بطريقة قصدية لإجراء المقابلات الفردية ومجموعة التركيز. استخدم الباحث منهجية Merriam  (2009)   المقارنة المستمرة في تحليل الحالات والبيانات المستخرجة من المقابلات الفردية ومجموعة التركيز والبيانات الأولية للمشاركين. أظهر تحليل النتائج ثلاثة محاور رئيسية تشرح انتشار التحديات السلوكية عند الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية وطرق التدخل الملائمة وتشمل: (أ) اكثير التحديات السلوكية انتشارا، (ب) طرق التدخل الوقائية القبلية، و (ج) طرق التدخل الأكثر فعالية وكفاءة. كذلك اوصت الدراسة بالبحث المعمق لمعرفة ومناسبة تدخلات معينة لتحدي سلوكي محدد وتبني طرق جديدة في إدارة السلوك للطلبة ذوي الإعاقة الفكرية. وأخيرا يقترح الباحث مزيدا من البحث والدراسة لمدى تأثير التحديات السلوكية على فعالية الذات والرضا الوظيفي والانهاك العاطفي لمعلمي التربية الفكرية.

الكلمات الرئيسية