معوّقات توفر الخدمات التربوية للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الجامعيــة كما يراها الأكاديميون في جامعة القصيــم The Obstacles Against the Availability of Educational Services for Students with Learning Disabilities at The University Stage, as Seen by Academics in Qassim University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستـاذ الـتربيـة الخـاصـة- قســم الــتربيــة الخـاصة كليـــــــــــــــــة الــــــــــتربيــــــــــــــــة جــــــــــــامعـــــــــــة القصيـــــــــــم

2 بـاحثـة مــاجستــير- قســــم الــــتربيــــة الخــــاصـــة كليـــــــــــــــــة الــــــــــتربيــــــــــــــــة جــــــــــــامعـــــــــــة القصيـــــــــــم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أبرز معوّقات توفر الخدمات التربوية للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الجامعية كما يراها الأكاديميون في جامعة القصيم، وتكونت عينة الدراسة من (354) أكاديمي وأكاديمية من مختلف الكليات على اختلاف النوع، والجنسية، والرتبة الوظيفية، والتخصص. حيث تمَّ اختيارهم بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، واعتمد الباحثان على الاستبانة كأداة لقياس متغيرات الدراسة.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أنَّ تقديرات عينة الدراسة لمعوَقات توفر الخدمات التربوية للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الجامعية جاءت بشكلٍ عامٍ بدرجة تحقق متوسطة قريبة من الدرجة المرتفعة، وجاءت المُعَوِّقَات المرتبطة بالعمليَّة التعليميَّة في المرتبة الأولى بدرجة تحقق مرتفعة، بينما جاءت المُعَوِّقَات المرتبطة بموقف الأكادِّيميِّينَ من تدريس الطلبة ذوي صعوبات التَّعَلُّم بالمرتبة الأخيرة بدرجة تحقق متوسطة، وكشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمعوَقات توفر الخدمات التربوية للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الجامعية المرتبطة بسياسة الجامعة وأنظمتها تُعزى لمتغيِّر النوع وذلك لصالح الإناث، وأشارت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمعوَقات توفر الخدمات التربوية للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الجامعية للأبعاد التالية: (البُعْد الأول: المُعَوِّقَات المرتبطة بموقف الأكادِّيميِّينَ من تدريس الطلبة ذوي صعوبات التَّعَلُّم، البُعْد الثالث: المُعَوِّقَات المرتبطة بسياسة الجامعة وأنظمتها، البُعْد الرابع: المُعَوِّقَات الإدارية، البُعْد الخامس: المُعَوِّقَات الاجتماعية الثقافية) والدرجة الكلية للمعوقات تُعزى لمتغيِّري (الجنسية، الرتبة الوظيفية)، أما من ناحية متغير التخصص فكان هناك فروق ذات دلالة إحصائية لمعوَقات توفر الخدمات التربوية للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الجامعية المرتبطة بموقف الأكادِّيميِّينَ من تدريس الطلبة ذوي صعوبات التَّعَلُّم وذلك لصالح ذوي تخصص العلوم النظرية.
The current study aimed at recognizing the most prominent obstacles against the availability of educational services for students with learning disabilities at the university stage, as seen by academics in Qassim University. The sample of the study consisted of (354) male and female academics from different colleges, with different gender, nationality, job rank, and specialization who were randomly chosen. To achieve the aims of the study, the researcher adopted the descriptive survey approach and used the questionnaire as a tool for measuring the variables of the study. The researcher concluded the following results: The estimations of the study sample individuals of the obstacles against the availability of educational services for students with learning disabilities at the university stage were generally at a moderate (near-high) degree. The obstacles related to the educational process were at first rank with a high degree of confirmation, whereas the obstacles related to the academics' stance towards teaching students with learning disabilities were at the last rank with a moderate degree of confirmation. The findings revealed the existence of statistically significant differences in obstacles against the availability of educational services for students with learning disabilities at university stage related to the university policy and systems that are attributed to gender variable, in favor of females. The findings of the study also indicated the existence of statistically significant differences in obstacles against the availability of educational services for students with learning disabilities at university stage related to the following dimensions: (First dimension: obstacles related to the academics' stance towards teaching students with learning disabilities, third dimension: obstacles related to the university policy and systems, fourth dimension: administrative obstacles, and fifth dimension: cultural social obstacles) and the total score that are attributed to the (nationality and job rank) variables. Concerning the specialization variable, there were statistically significant differences in obstacles against the availability of educational services for students with learning disabilities at university stage related to academic's stance towards teaching students with learning disabilities, in favor of those who are specialized in theoretical subjects.

الكلمات الرئيسية