الكفــاءة الــذاتيــــة المهنيــة وعــلاقتهــــا بالــدافــــع للإنجــــاز لــدى معلمــــات التلميــذات ذوات صعــوبــــات التعلــــم Professional Self-Efficacy and its Relationship with Achievement Motivation Among Female Teachers of Schoolgirls with Learning Disabilities in Qassim Region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير تربية خاصة- قسم التربية الخاصة كليــــة الــــتربيــــة - جــــامعــــة القصيــــم

2 أستاذ التربية الخاصة - قسم التربية الخاصة كليــــة الــــتربيــــة - جــــامعــــة القصيــــم

المستخلص

سعت الدراسة الحالية الى التّعرُّف على العلاقة بين الكفاءة الذاتية المهنية ودافع الإنجاز لدى معلمات التلميذات ذوات صعوبات التعلم في منطقة القصيم، ولتحقيق هذا الهدف اُستخدم المنهج الوصفي الارتباطي المقارن. وطُبقت أداتي الدراسة على (41) معلمةً. خلُصت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: هناك تقاربًا في تقديرات أفراد الدراسة لدرجة ممارستهن لأبعاد الكفاءة الذاتية المهنية: (البُعْد المعرفي، البُعْد التدريسي، البُعْد التواصلي، البُعْد الشخصي)، وجميعها جاءت بدرجة ممارسة (مرتفعة جدًا)، وجاءت تقديرات أفراد الدراسة لدرجة ممارستهن لأبعاد الكفاءة الذاتية المهنية إجمالاً بدرجة (مرتفعة جدًا)، كذلك جاءت تقديراتهن لدرجة توافر مؤشرات دافع الإنجاز لديهن إجمالًا بدرجة (مرتفعة جدًا). كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق بين مستوى الكفاءة الذاتية المهنية ودافع الإنجاز لدى معلمات صعوبات التعلم تُعزى لمتغيِّر سنوات الخبرة، لصالح أفراد الدراسة
(خمس سنوات فأعلى)، كما كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق في مستوى الكفاءة الذاتية المهنية ودافع الإنجاز لدى أفراد العينة تُعزى لمتغيِّر الدورات التدريبية . كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة بين الكفاءة الذاتية المهنية والدافع للإنجاز لدى معلمات التلميذات ذوات صعوبات التعلم ,وعلى ضوء ما تُوصِّل إليه من نتائج قدم الباحثان عددًا من التوصيات.
The study sought to identify the relationship between professional self-efficacy and achievement motivation among female teachers of students with learning disabilities in the Qassim region, to achieve this goal, the comparative correlative descriptive approach was used, and a number of tools were adopted to collect the data necessary for the study. The two study tools were applied to female teachers of female students with learning disabilities in the Qassim region, who are (41) female teachers for the. The study concluded a number of results, the most important of which are: There is convergence in the study subjects’ estimates of the degree to which they practice the dimensions of professional self-efficacy: (The cognitive dimension, the teaching dimension, the communicative dimension, the personal dimension), all of which came with a (very high) degree of practice. The study members’ estimates of the degree to which they practice the dimensions of professional self-efficacy in general came to a (very high) degree, their estimates also came to the extent of the availability of achievement motivation indicators for them as a whole, at a (very high) degree. The results of the study also revealed the existence of statistically significant differences between the level of professional self-efficacy and achievement motivation among teachers of learning disabilities in the Qassim region due to the variable years of experience, in favor of the study members whose years of experience reached (five years and above). The results of the study also revealed that there are no statistically significant differences in the level of professional self-efficacy and achievement motivation among teachers of learning disabilities in the Qassim region that are attributed to the variable of training courses, the results of the study also revealed the existence of a statistically significant relationship between professional self-efficacy and achievement motivation among female teachers of female students with learning disabilities, and in light of the findings, the researcher made a number of recommendations

الكلمات الرئيسية