فاعلية برنامج تدريبي مبني على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (تريز) في تنمية مهارة اتخاذ القرار لدى الطالبات ذوات الإعاقة البصرية في جدة The Effectiveness of training program based on Creative (TRIZ) in developing Decision-Making skill for Female Students with visual impairment in Jeddah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة مسار عوق بصري، كلية الدراسات العليا التربية، جامعة الملك عبدالعزيز

2 أستاذ مشارك، قسم التربية الخاصة، كلية الدراسات العليا التربوية، جامعة الملك عبدالعزيز

المستخلص

        هدفت الدراسة الحالية للتعرف إلى فاعلية برنامج تدريبي مبني على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (تريز) لتنمية مهارة اتخاذ القرار لدى الطالبات ذوات الإعاقة البصرية، وعلاقة هذه الفاعلية بشدة الإعاقة. وطبقت الباحثتان أدوات الدراسة المتمثلة في: مقياس اتخاذ القرار لطلاب المرحلة الثانوية من ذوي الإعاقة البصرية (إعداد الباحثتان)، وبرنامج نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (تريز)، (تم تكييفه من قبل الباحثتان بما يتناسب مع خصائص ذوي الإعاقة البصرية)، على عيّنة الدراسة المكوّنة من جميع أفراد مجتمع الدراسة والبالغ عددهن 20 طالبة من الطالبات ذوات الإعاقة البصرية الملتحقات بصفوف المرحلة الثانوية في مدينة جدة، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مجموعتي الدراسة: التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية مما يدعم فاعلية البرنامج التدريبي المبني على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات (تريز) في تنمية مهارة اتخاذ القرار لدى الطالبات ذوات الإعاقة البصرية. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مهارة اتخاذ القرار تعزى لمتغير (شدة الإعاقة). وأوصت الدراسة بتوظيف نظـرية الحل الإِبداعـي للمشكلات (تـَريز) في العملية التعليمية من خلال إدراج مبادئ نظـرية (تـَريز) ضمن مناهج وزارة التعليم؛ حتى يتعلم الطلبة مهارات اتِخـاذ القَـرار؛ لتحقيق أقصى درجات الاستقلالية في مجالات الحياة
This study aims to determine the effectiveness of a training program based on the Theory of Inventive Problem Solving, known as (TRIZ) to improve the decision-making skills of students with visual impairment, and the relationship of the effectiveness with disability severity.
The researcher has applied the study tools of decision-making scale for secondary school female students with visual impairment (prepared by the researcher), TRIZ program, (was adapted to suit characteristics of people with visual impairment), to the study sample consisting of all members of the study population, which numbered 20 female students with visual impairments enrolled in secondary school classes in the city of Jeddah, the results showed that there were statistically significant differences between the two study groups: experimental and control, in favor of the experimental group which in turn support the effectiveness of the training program based on the Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ) in improving the decision-making skills of female students with visual impairment. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences in decision-making skills due to the variable (severity of disability). The study recommended employing the Theory of Inventive Problem Solving, known as (TRIZ) in the educational process through the inclusion of the principles of TRIZ theory in the curricula of the Ministry of education to enable students to learn to make decisions taking in order to achieve the highest degrees of dependence in all areas of life.

الكلمات الرئيسية