فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي لتنمية الاستيعاب القرائي في تحسين مستوى المهارات الاجتماعية لطالبات الصف الثالث ذوات صعوبات التعلم القرائية Effectiveness Of The Reciprocal Teaching Strategy For Developing Reading Comprehension In Improving The Level Of Social Skills For Third-Grade Students With Reading Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد – عمادة السنة الأولى المشتركة – جامعة الملك سعود

المستخلص

                        هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية استراتيجية التدريس التبادلي ؛ لتنمية الاستيعاب  القرائي في تحسين مستوى المهارات الاجتماعية للطالبات ذوات صعوبات التعلم القرائية بالصف الثالث الابتدائي في مدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية، وقد تكونت عينة الدراسة من (16) طالبة من طالبات الصف الثالث الابتدائي، تم توزيعهم توزيعا عشوائيا على مجموعتي الدراسة (التجريبية، والضابطة)، بواقع ( 8 ) طالبات في كل مجموعة  واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي ،وتمثلت أداة الدراسة باستبانة هدفت الى حصر أهم الفروق في المهارات الاجتماعية بين مجموعتي الدراسة، وتكونت هذه الأداة من ( 27) فقرة ، موزعة على ثلاث أبعاد: “البعد الأول المهارات الاجتماعية المتعلقة بالزميلات، والبعد الثاني المهارات الاجتماعية المتعلقة بالمواقف الصفية، والبعد الثالث المهارات الاجتماعية المتعلقة بالبيئة المدرسية” ، وأشارت نتائج الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط علامات الطالبات في كلا المجموعتين التجريبية والضابطة ؛ في مستوى المهارات الاجتماعية لصالح المجموعة التجريبية، مما يبين فعالية التدريس التبادلي لتنمية الاستيعاب القرائي في رفع مستوى المهارات الاجتماعية للطالبات ذوات صعوبات التعلم القرائية.
The current study aimed to evaluate the effect of the reciprocal teaching strategy. To develop reading comprehension in raising the level of social skills for students with reading learning disabilities in the third grade of primary school in Riyadh, Saudi Arabia. The study sample consisted of (16) female students of the third grade of primary school, they were randomly distributed over the two study groups (experimental and control), with (8) female students in each group. The study tool was represented by a questionnaire aimed at identifying the most important differences in social skills between the two study groups. This tool consisted of (27) paragraphs, distributed on three dimensions: “The first dimension is the social skills related to female colleagues, the second dimension is the social skills related to classroom situations, and the third dimension is social skills.” related to the school environment.” The results of the study indicated that there were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of female students in both the experimental and control groups. In the level of social skills in favor of the experimental group, which shows the effectiveness of reciprocal teaching for developing reading comprehension in raising the level of social skills for students with reading learning disabilities.

الكلمات الرئيسية